Toimistokopista kohti unelmaelämää – uuden alku, heinäkuu 2013

Tässä artikkelisarjassa seurataan, kuinka Elisa Mattila on jättänyt toimiston harmaat sermit taakseen ja lähtenyt kehittämään omaa yritystään, kansainvälistä fitness-ohjelmaa Home Workout Challengea ja Hyvinvointistarttia. Kuukausittain seurataan miten askel askeleelta tavoitellaan pääsyä lifestyle-yrittäjäksi, millaisia markkinointitoimenpiteitä on tehty ja listataan opittuja asioita. Lisäksi raportoidaan edistysaskelia ja haasteita internet-markkinointiin liittyen sekä annetaan vinkkejä ja inspiraatiota aloitteleville yrittäjille.

Jätin päivätyöni 1.7. ryhtyäkseni päätoimiseksi yrittäjäksi!

Hieman hämmentynein ja varovaisen innostunein mielin nautin nyt yrittäjyyden tuomasta vapaudesta ja täynnä intoa kehitän yritystäni Home Workout Challengea kohti kansainvälistä menestystä. Tässä artikkelissa kerron miten päädyin yrittäjäksi ja lopuksi jaan viisi vinkkiä miten päästä alkuun digitaalisten tuotteiden markkinoinnissa!

Mikä Home Workout Challenge?

Home Workout Challengen missio on tuoda markkinoille helppoja, tehokkaita ja tieteeseen perustuvia tapoja ylläpitää terveyttä ja hyvää kuntoa ilman tarvetta käydä kuntosalilla.

Home Workout Challengen treenit perustuvat korkeaintervalliharjoitteluun, ruokavaliossa puolestaan pyritään puhtaaseen, prosessoimattomaan ravintoon. Korkeaintervalliharjoitteet (HIIT) ovat olleet viime aikoina kovassa nosteessa, eikä syyttä. Monet tieteelliset tutkimukset ovat todentaneet kyseisen treenausmuodon olevan äärimmäisen tehokas ja ennen kaikkea aikaa säästävä tapa ylläpitää terveyttä ja päästä hyvään kuntoon.

Home Workout Challenge toimii kokonaisuudessaan internetin välityksellä. Asiakas saa joka päivä sähköpostin, jossa on linkki päivän treeniin. Treenit tehdään oman kehon painolla, koska ideana on, että asiakkaan on mahdollista ylläpitää kuntoaan missä ikinä hän onkaan: kotona, matkoilla, mökillä.. Tavoitteena on kokonaisvaltainen hyvinvointi, ns. “fitness-elämäntapa”. Pääasiallisena myyntikanavana toimii ilmaiskurssi. Toistaiseksi Home Workout Challengen kurssit ovat toimineet sivustomme yhteydessä, mutta lähiaikoina siirrymme käyttämään Campwirea.

Passiivisen tulon kurssilta vauhtia yrittäjyyteen

En ollut koskaan ajatellut, että minusta tulisi yrittäjä. On ollut helppoa vain mennä ns. virran mukana: lukion jälkeen yliopistoon ja valmistumisen jälkeen kesätyöpaikkaan töihin. Vapaa-aikani olen käyttänyt aktiivisesti urheilun ja hyvinvoinnin teoriaan ja käytäntöön, mutta ajatus siitä, että fitneksestä tulisikin ammattini on ollut lähinnä pieni, ääneenlausumaton haave. Olen ihaillut muita naisyrittäjiä, joilla on ollut rohkeutta ja uskallusta toteuttaa unelmiaan, mutta en itse uskonut, että minusta olisi siihen. Tässä sitä nyt kuitenkin ollaan. Pitkän harkinnan jälkeen lopetin päivätyöni ison, kansainvälisen yrityksen talousosastolla ja tämän viikon alusta nimikkeeni on ollut yrittäjä.

Mistä kaikki sitten sai alkunsa? Alkusysäyksen yrittäjyydelleni antoi mieheni Pekka Mattilan kaksi vuotta sitten hankkima Maneesh Sethin Passive Income Master Class -verkkokurssi, joka käsitteli passiivista tuloa ja neuvoi yksityiskohtaisesti aloittavia yrittäjiä alkuun oman verkkobisneksensä kanssa. Pakko tunnustaa: ennen tätä kurssia en ollut edes kuullut passiivisesta tulosta tai ymmärtänyt internet-markkinoinnin mahdollisuuksia. Kurssiin kuului harjoitustyö, jonka ideana oli perustaa oma passiiviseen tuloon tähtäävä internet-bisnes Maneeshin oppien avulla.

Maneeshin maalaama kuva lisätienesteistä passiivisen tulon kautta houkutteli ja ryhdyimme toteuttamaan harjoitustyötä. Pitkän pohdinnan tuloksena aihe työhön löytyi aivan nenämme edestä. Olimme Pekan kanssa jo pidempään treenanneet silloin tällöin kotona ja kehittäneet toinen toistaan tehokkaampia treenejä sekä huomanneet miten vaikeaa internetistä oli löytää hyviä ja luotettavia lähteitä urheiluun ja hyvinvointiin liittyen. Niinpä kotitreenaus yhdistettynä CrossFit– ja kuntosaliharrastuksiimme johti innovaatioon: Home Workout Challengeen!

Aluksi ajatuksena oli alkaa julkaista säännöllisin väliajoin kotitreenejä ja vinkkejä terveelliseen ruokavalioon pientä maksua vastaan. Oma innostukseni Home Workout Challengea kohtaan kuitenkin kasvoi kasvamistaan ja pian kyse ei enää ollutkaan vain harjoitustyöstä lisätuloista, vaan tekeillä oli täysverinen kunto-ohjelma.

Päätös yrittäjyydestä syntyi palmun alla

Viimeinen niitti päätökselleni jäädä yrittäjäksi oli viimesyksyinen Joseph McClendon III:n Z-Factor hyvinvointiseminaari Espanjan Marbellassa. En tiedä mitä herra McClendon oli laittanut juomaveden sekaan seminaarissa, mutta kyseisen viikonlopun jälkeen valintani oli tehty: minusta tulisi fitness-yrittäjä. Paraikaa käyn Z-factor valmennusohjelmaa ja valmistun lokakuussa ensimmäiseksi suomalaiseksi Z-factor hyvinvointivalmentajaksi!

home_workout_challenge_and_joseph_mcclendon_zfactor

Kuluneisiin kahteen vuoteen on mahtunut paljon. Yrityksen, erehdyksen ja oppimisen kautta olemme onnistuneet saamaan kursseillemme asiakkaita, blogillemme lukijoita, kasvattamaan seuraajiemme määrää ja järjestäneet markkinointikampanjoita. Vielä on kuitenkin paljon töitä tehtävänä. Nyt kun aikaa on enemmän, on Home Workout Challengesta tarkoitus rakentaa kansainvälinen menestystarina!

Viisi vinkkiä digitaalisen tuotteen markkinointiin

Olen seuraavassa listannut Home Workout Challengen kaksivuotisen historian aikana tekemiämme tärkeimpiä steppejä ja markkinointitoimia yrityksen liiketoiminnan ja tunnettuuden kasvattamiseksi ja ennen kaikkea mitä olemme niistä oppineet.

1. Sähköpostilistan keräys

Yksi ensimmäisistä Maneesh Sethin neuvoista aloittavalle yrittäjälle oli perustaa sähköpostilista. Listaa varten loimme sähköpostinkeräyssivun, jossa kerrotaan lyhyesti, ytimekkäästi ja mahdollisimman houkuttelevasti Home Workout Challengesta. Jättämällä nimensä ja sähköpostiosoitteensa, kävijä liittyy postituslistallemme ja saa palkkioksi ilmaisen minikurssin ravinto- ja liikuntaneuvoja. Sähköpostinkeräyssivu tehtiin aluksi Unbouncella ja siitä siirryimme sitten Lead Pages -sovellukseen. Sähköpostilistaamme ylläpidetään Aweber-palvelussa (nykyään ActiveCampaignissa).

Sähköpostilistan hyödyt:

  • toimii markkinointi- ja myyntikanavana: listan kautta on mahdollista levittää sanaa omasta tuotteesta, järjestää kyselyitä ja kilpailuja ja saada näin liikennettä omalle sivustolle
  • joukko aiheesta kiinnostuneita ihmisiä tavoitettavissa yhdellä sähköpostilla
  • listan ihmisille on mahdollista myydä yhä uudelleen: uusia kursseja ja palveluja, oheistuotteita jne.

Mitä olemme oppineet?

  • Aloitussivun ja sähköpostien sanoma kannattaa miettiä tarkkaan: yhdenkin sanan tai lauseen muutoksella voi olla valtava merkitys listalle liittymis-, sähköpostin avaus- tai linkin klikkausprosenttiin
  • Sähköpostien otsikointi on tärkeää: mitä houkuttelevamman otsikon keksit, sitä suuremmalla todennäköisyydellä posti avataan ja viestisi tulee luetuksi
  • Kysy, niin saat vastauksia: monet ilahtuvat kun heidän mielipidettään kysytään, samalla saat lisätietoja asiakkaistasi ja voit kohdentaa viestisi paremmin
  • Aweber ei tue ääkkösiä ihmisten nimissä, joten suomalaisten kanssa kannattaa käyttää ActiveCampaign-palvelua.

2. Ideoiden testaus

Oma idea tuntuu tietenkin maailman parhaalta liikeidealta ja varmalta myyntimenestykseltä, mutta ennen kuin sen toteutukseen käyttää tuntikausia on hyvä validoida idean toimivuus jollain ulkopuolisella taholla. Siispä ennen kuin ryhdyimme laajamittaisiin kunto-ohjelman myynti- ja markkinointitoimiin, valjastimme puoliväkisin joukon ystäviä ja sukulaisia testikurssille. Testikurssilta saadun positiivisen palautteen rohkaisemina avasimme myynnin myös sähköpostilistallemme.

Myös testikurssin jälkeen olemme jatkaneet aktiivista testausta mm. seuraavissa:

  • sähköpostien otsikot
  • myyntisivun sisältö
  • uudet tuotteet: sivuillamme on valikoima tulevia kursseja, jotka toteutetaan suosituimmuusjärjestyksessä

Mitä olemme oppineet?

  • testaa kaikki mitä teet, saatat yllättyä: esimerkiksi parhaan avausprosentin saattaa saada sähköposti, jonka otsikon naputtelit muutamassa sekunnissa, kun taas sitä toista, jota hioit monta tuntia, ei avata juuri lainkaan
  • on turha paiskia tuntikaupalla töitä, jos lopputulos ei ole asiakkaille mieluinen
  • kannattaa kokeilla mahdollisimman erilaisia lähestymistapoja ja valita parhaan palautteen saanut vaihtoehto, jota ryhtyy parantamaan

3. Myyntisivu

Koska aikeena oli myydä kehittämäämme kunto-ohjelmaa, tarvittiin seuraavaksi myyntisivu. Myyntisivun rakenne tehtiin internetmarkkinoija Brendon Burchardin oppien mukaisesti karkeasti niin, että ensin herätetään mielenkiintoa ja rakennetaan uskottavuutta, sitten tehdään vertailua miksi juuri tämä tuote/palvelu on parempi kuin mikään muu ja lopuksi tehdään niin houkutteleva tarjous, että asiakkaan on mahdotonta kieltäytyä.

Hyvän myyntisivun tekeminen on osoittautunut yhdeksi haastavimmista tehtävistä internet-markkinoinnissa:

  • Miten tehdä tekstistä sujuvaa ja houkuttelevaa ilman että sortuu latteuksiin ja kliseisiin?
  • Mikä näkökulma oikeasti kiinnostaa asiakasta: faktat mitä kunto-ohjelma pitää sisällään ja paljonko se maksaa vs. kokonaisvaltainen hyvinvointi ja upea kroppa, joka kääntää päitä rannalla?
  • Miten kohdistaa viesti puhuttelemaan potentiaalisia asiakkaita?
  • Mikä on paras hinta juuri tälle asiakassegmentille?

Mitä olemme oppineet?

  • asiakasta on todella opittava ymmärtämään, hänen pitää tuntea, että puhut juuri hänelle
  • jokainen sana myyntisivulla on tärkeä: on oltava uskottava, kiinnostava ja houkutteleva; tekstin on oltava sujuvaa ja asiakasta puhuttelevaa
  • vaikka Home Workout Challenge on myynnissä globaalisti, on otettava huomioon myös paikalliset erot, esimerkiksi tällä hetkellä kanadalaiset viihtyvät sivuillamme huomattavasti pidempään kuin heidän yhdysvaltalaiset naapurinsa

4. Mainostus

“Home workout” -hakusanalla haetaan Googlessa n. 300 000 kertaa/kk. Kysyntää kotitreeneille siis selvästi on, ongelmamme vain on mistä tavoittaa nämä ihmiset. Keinoja on monia, mutta alkuvaiheessa helppo tapa levittää sanaa nopeasti oli laittaa mainokset pyörimään Googlen Adwordsissa ja Facebookiin. Mainostus Googlessa ja Facebookissa on ikään kuin huutokauppaa, mitä enemmän rahaa laittaa mainokseen, sitä enemmän sitä näytetään.

Mainoksia miettiessä tärkeää on ottaa huomioon:

  • asiakas, jolle mainos kohdennetaan
  • hyvä hakusana: ei liikaa kilpailua, mutta tarpeeksi klikkauksia, jotta mainostus kannattaa
  • kuinka kilpailtu hakusana on (mainoksen hinta riippuu tästä)?
  • CTR (click through rate, klikkauksien määrä): mainoksen kiinnostavuuden mittari

Mitä olemme oppineet?

  • mainokset kannattaa kohdentaa tarkasti tietyille asiakasryhmille tai tiettyihin maihin, ei esimerkiksi kaikkiin englanninkielisiin maihin; aluksi sähköpostiimme tulvi positiivista palautetta ilmaiskurssille liittyneiltä intialaisilta, mutta kun koitti myynnin aika, kävi ilmi, ettei valtaosalla heistä ollut lainkaan luottokorttia, jolla maksun olisi voinut suorittaa
  • kannattaa seurata tarkasti mainosten hintaa ja klikkausten määrää, tehdä jatkuvasti pieniä parannuksia mainoscopyyn ja optimoida hakusanoja

5. Sanan levittäminen

Mainostaminen vaatii luonnollisesti jonkin verran rahallista panostusta. Koska olemme halunneet edetä pienellä budjetilla, on täytynyt keksiä myös muita keinoja levittää Home Workout Challenge ilosanomaa ja löytää uusia kurssilaisia. Ensisijaisena tavoitteena on toki tehdä kurssista niin hyvä, että sana leviää suusta suuhun markkinoinnin kautta, mutta koska liikennöintimäärät alkuvaiheessa ovat olleet pieniä, myös muita keinoja tunnettuuden lisäämiseksi on pitänyt miettiä.

Sanan levittämiseksi olemme tehneet seuraavaa:

  • julkaisemme liikuntaan ja hyvinvointiin liittyviä artikkeleita omassa blogissamme
  • olemme järjestäneet kilpailuja ja vaihtaneet linkkejä muiden fitness-blogien kanssa
  • julkaisemme Dream Body Fitness Tips -vinkkejä blogissamme ja jaamme niitä useissa sosiaalisen median palveluissa sekä sähköpostilistallamme
  • suunnitelmissa on kirjoittaa vieraspostauksia muissa blogeissa ja aktivoitua suosittelumarkkinoinnin saralla

Mitä olemme oppineet?

  • lisää uskottavuutta kun joku muu suosittelee tuotettasi
  • artikkeleita ja kuvia kannattaa jakaa mahdollisimman moneen lähteeseen näkyvyyden lisäämiseksi
  • pitkäjänteinen työ tuottaa lopulta tulosta
  • ajan säästämiseksi WordPressia kannattaa käyttää blogialustana ja asentaa sivusto WPEnginen palvelimille
  • WordPressia puolestaan ei kannata käyttää blogin lisäksi myös kurssialustana, mikäli haluaa keskittyä säätämiseen sijaan liiketoiminnan kasvattamiseen

Mitä seuraavaksi?

Seuraavaksi agendalla on myyntiprosessin parannus ja mahdollisesti kurssin suomennos. Raportoin hommien edistymisestä seuraavassa katsauksessa noin kuukauden kuluttua. Jos mielessäsi on mitä erityisesti haluaisit kuulla tähän projektiin liittyen, niin kirjoitathan kommentteihin, jotta voin tulevissa kuukausiraporteissa pureutua näihin aiheisiin syvemmin!

Elisa Mattila

Jätin päivätyöni 2013 heinäkuussa ryhtyäkseni päätoimiseksi yrittäjäksi luotsaamaan verkossa toimivaa Home Workout Challenge-yritystäni menestykseen. Jos suunnittelet itse yrityksen perustamista ja haluat vaihtaa ajatuksia toisen aloittelevan yrittäjän kanssa, keskustella terveyteen, hyvinvointiin ja kuntoiluun liittyvistä asioista tai jutella muuten vain, otathan yhteyttä: [email protected]!

Trackbacks

  1. […] Artikkelisarjan ensimmäinen osa julkaistiin kuukausi sitten täällä. […]

  2. […] aiheita. Mukaan on mahtunut mm. juttua e-kirjojen tekemisestä, videohaastatteluita, tuoreen yrittäjän alkutaipaleen seuraamista sekä suunnitelma 100 000 euron […]

  3. […] Artikkelisarjan aiemmat osat on julkaistu täällä ja täällä. […]