Olipa kerran aivan tavallinen työntekijä, Jokke, jolle sähköpostimarkkinointi oli yhtä tuntematonta kuin vapaa elämä. Päivästä toiseen Jokke heräsi herätyskelloon ja lähti päivätöihin. Lomapäivien laskeminen alkoi sadasta ja kesäloman jälkeen sapetti vuodesta toiseen.
Kesäloman jälkeisenä aamuna Jokke päätti etsiä jotain parempaa, jotain vapaampaa. Onnekseen hän ajautui lukemaan Digivallankumouksen lisäansioita käsittelevää artikkelia. No tästähän Jokke innostui valtavasti ja päätti tarttua tuumasta toimeen: “Minä pystyn tähän!”
Hetkessä syntyi idea tuotteelle ja hän kuvasi videot käden käänteessä iPhonella. Sitten Jokke avasi Campwire-tilin ja kaikki oli valmista. Enää nettisivu puuttui! Onneksi Digivallankumouksen pojat osasivat suositella Squarespacea, jolla Jokke teki ammattitaitoisen näköiset nettisivut käden käänteessä. “Kohta voin aloittaa lifestyle-yrittämisen ja irtisanoutua päivätöistä”, Jokke ajatteli. Julkaisupäivä koitti ja kassakoneen kilinää odoteltiin… ja odoteltiin… ja odoteltiin. Mitään ei kuulunut. Ei yhtään mitään.
Joken mieltä varjosti huoli tulevasta. Kului viikko, kului toinen, kului kuukausi eikä kukaan ostanut. Parta kasvoi ja alkoholia kului. Jokke ajatteli: “Tässäkö tämä nyt sitten oli, pitäisikö luovuttaa vaikka olen tehnyt markkinoiden parhaan tuotteen?”. Viimeisenä oljenkortenaan Jokke suuntasi vielä kerran Digivallankumoukseen: “Jos täältä löytyisi edes vähän apua epätoivooni”, Jokke ajatteli. Hänen silmäänsä osui internet-markkinointi -artikkeli ja vihdoin lamppu syttyi: “Eihän kukaan tiedä tuotteestani, ellen markkinoi sitä ja rakenna internetissä kanavia, joita pitkin asiakkaat voivat ikään kuin matkata ostamaan tuotteeni!” Bravo!!
Kanavien rakennus
Aivan kuten kuvitteellisen tarinamme päähenkilö, Jokke, hyvin oivalsi, paraskaan tuote ei myy, jos siitä ei kukaan tiedä. Kyse on puhtaasti kanavien rakentamisesta, jotka tuottavat tuotteesi ja palvelusi myyntisivuille liikennettä.
Internetissä on tuhansia ja tuhansia erilaisia kanavia, joita voit käyttää osana verkkokurssisi markkinointia. Kanavista puhuttaessa sinulle voivat tulla ensimmäisenä mieleen kymmenet sosiaalisen median palvelut. Voit ajatella pitäväsi Facebookissa tuotteen, blogin tai yrityksen sivua, LinkedIn-palvelussa voit välillä mainita omien tuotteiden olemassaolosta ja tietysti Google Plussan avulla voit nostaa sivustosi Google-näkyvyyttä. Saatat myös miettiä “uusien” palveluiden, kuten Pinterestin, Twitterin, kovassa kasvussa olevan Instagramin ja vaikkapa Snapchatin käyttöönottoa! Ovathan ne viileitä!
Tunnistitko itsesi tästä? Jos tunnistat, tässä on piilevä vaaran paikka, jonka avaan sinulle hetken kuluttua.
En sano sitä, etteikö sosiaalinen media olisi tärkeää, mutta sen sanon, että jos haluat pitkäjänteistä menestystä internetissä, keskittymällä tykkäyksien, plussien, sydämien ja seuraajien lukumäärään, menee internet-markkinointisi pahasti metsään. Suurin ongelma tässä kuviossa on, että menestyksesi riippuu sosiaalisen median palvelun taustalla olevasta yrityksestä. Sinulla ja sosiaalisen median yrityksellä on eri päämäärä. He haluavat rahaa sinulta mahdollisimman paljon, mutta sinä haluat löytää mahdollisimman kustannustehokkaita markkinointikanavia. Vaikka siis aluksi mainostaminen voi tuntua halvalta vaikkapa Facebookissa, se voi olla vain hetkellinen onnen tunne.
Normaali kuvio Facebookissa menee jotenkin näin: päivität seinällesi mielenkiintoista sisältöä, siis visuaalista ja helposti tykättävää, sitten välillä mainitset omista tuotteistasi. Käytännössä nämä yrityksesi päivitykset näkyvät seuraajillesi, tai no, näkyivät. Tätä kutsutaan orgaaniseksi näkyvyydeksi. Vanhoina hyvinä päivinä kaikki yrityksen päivitykset näkyivät kaikille yrityksen sivua seuranneille, kunnes Facebook päätti muuttaa päivitykset rahaksi isolla kädellä. Yksi ensimmäisistä isoista näkyvyyden tiputuksista tapahtui lokakuussa 2012, sitten joulukuussa 2013 ja viimeisin muutama päivä sitten.
Myös Digivallankumouksen Facebook -sivu on huomannut ilmaisen näkyvyyden pienenemisen:
Aluksi saimme yli 4000 näyttöä päivityksillemme ja sitten, naps, Facebook supisti näkyvyyttämme. Hetkessä meidän päivitykset näkikin vain 1000 silmäparia. Jos aihe kiinnostaa, katso alla oleva video:
Käytännössä Facebook haluaa, että brändit maksavat näkyvyydestä. Tässä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta ongelmaksi muodostuu pohja, jolle markkinointi usein nojaa: annetaan hyvää tietoa ilmaiseksi ja sitten välillä mainitaan omista tuotteista. Nyt brändin pitääkin maksaa myös ilmaisen sisällön näkymisestä ja tämä voi olla yritykselle mahdoton yhtälö.
Ratkaisu edellä kuvattuihin ongelmiin on keskittyä tykkäysten, sydämien ja seuraajien keräämisen sijaan sähköpostimarkkinointiin.
3 vaihetta menestyksekkääseen sähköpostimarkkinointiin
Sähköpostimarkkinoinnilla tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, että joukolle ihmisiä lähetetään sähköpostia markkinointitarkoituksissa. Vaikka voit lähettää useita sähköposteja prospekteillesi ja asiakkaillesi ihan omasta sähköpostista, on tämä turhan hanakalaa etenkin, kun sähköposteja halutaan automatisoida tai vastaanottajia on paljon. Paljon parempi tapa on käyttää sähköpostilistoja, joilla voit lähettää sähköpostia vaikka miljoonille kerralla. Jokaiselle henkilölle on oma rivi sähköpostilistalla. Voit kerätä henkilöstä sähköpostin lisäksi muutakin tietoa, kuten nimen. Se on sinun päätettävissä. Itse suosittelen nimen ja sähköpostiosoitteen keräämistä.
Yksi parhaista sähköpostimarkkinoinnin puolista on juuri se, että palveluntarjoaja ei rajoita sähköpostiesi näkyvyyttä. Maksat sähköpostien säilytyksestä ja lähetyksestä. Toimiessasi lakien mukaan, sinua ei rajoiteta juuri mitenkään. Et tule kokemaan sähköpostin kanssa esimerkiksi Facebookin kaltaista tilannetta, jossa aikaisemmin pystyit tavoittamaan kaikki seuraajat ja hetken päästä vain murto-osan. Jos lähetät listallesi sähköpostia, se viesti menee kaikille sähköpostin jättäneille joille sen haluat menevän. Jos pelkäät palveluntarjoajan “kaappaavan” sähköpostilistasi, niin ainahan voit ladata sähköpostit omalle koneellesi turvaan ja siirtää ne toiselle palveluntarjoajalle niin halutessasi.
Se, mitä yritän sanoa tässä on, että “oldie but goldie” sähköposti on yhä voimissaan. Uskon itseasiassa siihen, että sähköpostilistan keräys pitäisi olla koko internet-markkinoinnin ytimessä. Suosittelen sosiaalisen median käyttöä, kunhan keskittyy pitkällä aikajänteellä ohjaamaan sosiaalisen median seuraajat sähköpostilistalle. Tällöin saat molempien kanavien parhaat puolet: pystyt tavoittamaan uutta yleisöä sosiaalisen median kanavissa, mutta et ole kuitenkaan sosiaalisen median yrityksen vallan alla. Kaikkien teiden ei siis pidäkään viedä Roomaan, vaan sähköpostilistallesi!
Jotta voisit tehdä sähköpostimarkkinoinnista tehokasta ja luotettavaa, suosittelen sinulle seuraavanlaista kaavaa:
- Kysy henkilön sähköpostia. On tärkeää kysyä lupa sähköpostin lähettämisen. Suosittelen antamaan sähköpostia vastaan jotain ko. henkilöä kiinnostavaa tietoa (engl. lead magnet). Se voidaan paketoida esim. ilmaisen e-kirjan, verkkokurssin, audio-ohjelman tai vaikkapa päivittäisten vinkkien muotoon.
- Rakenna luottamusta. Tämän voit tehdä lähettämällä prospektillesi häntä hyödyttävää tietoa sähköpostitse luoden lisäarvoa.
- Myy. Kun luottamus on saavuttu, voit mainita maksullisesta tuotteestasi. Tässä ei ole mitään pahaa, jos tämä on jotain mikä myös tuottaa lisäarvoa.
Alla olen kuvannut tätä prosessia hieman tarkemmin.
Vaihe 1: Kysy henkilön sähköpostia
Olen kuullut monesti sähköpostista seuraavanlaisen kommentin: “Minä saan sähköpostia aivan liikaa, enkä halua sitä enempää!” Tämä on totta varmasti meillä kaikilla tai no, en ole vielä tavannut henkilöä, joka valittaisi vähäisestä sähköpostimäärästä. Miksi siis joku antaisi sähköpostinsa markkinoijalle? Tietysti lisäarvon takia. Jos sähköpostia jättämällä saa jotain itseä kiinnostavaa tietoa ja sähköpostia pyytänyt taho on luotettava, niin tilanne muuttuu kummasti.
No mitä sitten antaisi sähköpostin vastineeksi? Yleinen virhe on tarjota päivityksiä tai uutiskirjeitä. Haluatko sähköpostiisi lisää uutiskirjeitä tai päivityksiä vai haluaisitko oikeasti jotain konkreettista sinua hyödyttävää tietoa?
Tässä esimerkki Buffer-palvelun blogista:
Paljon parempi tapa on antaa sivustosi kävijöille jotain konkreettista heidän sähköpostiosoitteitaan vastaan, kuten:
- Ilmainen e-kirja (tämä on usein paras)
- Ilmainen raportti
- Ilmainen audio-ohjelma
- Ilmainen videokurssi
- Ilmainen liittyminen johonkin ryhmään, jossa henkilö kokee olevansa etuoikeutettu
Ehdoton suosikkini näistä kaikista on tarjota joko ilmainen e-kirja tai raportti. Nämä ovat käytännössä sama asia. Raportti-termi voi toimia joskus e-kirjaa paremmin, koska se saatetaan mieltää arvokkaammaksi.
Hyvä tapa e-kirjan tekemiseen on se, että kirjoitat täysiverisen e-kirjan ja irrotat siitä sitten osia ilmaiseen kirjaan. Jos haluat oppia e-kirjojen teosta lisää, kannattaa tulla mukaan E-kirja Mastermind -ohjelmaan.
Parhaat tulokset saat, kun henkilö kokee saavansa jotain välittömästi. Hyvä esimerkki tästä on kirjoittamamme e-kirja: “9+1 parasta työkalua verkkokurssien tekemiseen”. Jos olet tekemässä verkkokursseja, tämän oppaan avulla tiedät työkalut, joita tarvitset. Opas sisältää lisäksi suoraan ostolinkit, joten säästät aikaa tämän ilmaisen oppaan avulla.
Tässä esimerkki Digivallankumouksen sivupalkista. Tee näin!
Kun käyttäjä on antanut sinulle sähköpostinsa, sinun tulee toimittaa lupaamasi tuote tai hyöty välittömästi. Tai ainakin nykkisääntönä on “mitä nopeammin, sen parempi.” Henkilön sähköposti menee sähköpostilistoja tarjoavaan palveluun, kuten Mailchimppiin tai Aweberiin. Itse suosittelen Mailchimppia etenkin jos tavoittelet suomenkielistä yleisöä, koska Aweberissa on huono tuki “ääkkösille”. Itse käytän molempia palveluita, tosin Aweberia vain englanninkielisellä sivullani.
Sähköpostien kerääminen on se helppo osuus, mutta tämän jälkeen kannattaakin sitten olla hyvin strateginen.
Vaihe 2: Rakenna luottamusta
Jos saat henkilökohtaista sähköpostia äidiltäsi, avaatko sen? Tietenkin! Jos taas saat sähköpostia mainostajalta, avaatko sen? Kenties et tai ehkä, riippuen mainostajasta. Kyse on lopulta siitä, miten tärkeä olet kyseiselle henkilölle. Mitä paremman ihmissuhteen voit luoda listalla majailevan henkilön kanssa, sitä enemmän olet heidän ajatuksissaan ja mitä enemmän olet heidän ajatuksissaan, sitä enemmän sähköpostisi häntä kiinnostaa. Tämä vaikuttaa suoraan sähköpostisi avausmääriin, klikkausmääriin ja siihen kuinka moni listalla olijoista oikeasti ostaa palveluitasi ja tuotteitasi.
Kyse ei ole siitä, kuinka monta henkilöä sinulla on listallasi, vaan millainen suhde sinulla on heihin.
Olen vahvasti sen kannalla, että sähköpostit tulisivat olla niin henkilökohtaisia kuin mahdollista. Optimaalisessa tapauksessa niiden ei tulisi edes näyttää yrityksen lähettämiltä, vaikka ne sitä olisivat.
Lanseeraan tässä nyt sähköpostimarkkinoinnin Äiti-tekniikan. Termi olettaa, että sinulla on läheinen ja lämmin suhde äitiisi. Tekniikka on aivan uusi, kiiltelevä ja mahtava, toivottavasti en unohtanut jotain ylisanaa? Lyhyesti sanottuna se antaa sinulle etulyöntiaseman sähköpostimarkkinoinnissa verrattuna tästä tietämättömiin markkinoijiin.
Tekniikka menee siis seuraavasti. Ennen sähköpostin lähettämistä, katso sitä ja kysy mielessäsi: “kirjoittaisiko äitini tämän kirjeen minulle näin?” Jos vastaus on ei, muuta sähköpostia kunnes voisit vastata kyllä. Huomautuksena sen verran, että en tarkoita suoranaisesti sisältöä sana sanalta, vaan henkilökohtaisuutta, kohdennusta, kirjoitustyyliä ja muotoilua.
Jos Äiti-tekniikka ei vielä sinulle auennut, niin tässä on sinulle viiden kysymyksen patteristo, joka auttaa sinua ymmärtämään tekniikan ytimen. Vastaa siis mielessäsi näihin kysymyksiin:
- Laittaako äitisi sähköpostiin logoaan?
- Taittaako äitisi sähköpostin esim. useampaan sarakkeeseen?
- Pistääkö äitisi jokaiseen sähköpostiin jotain myytävää?
- Onko äitisi kirjeessä henkilökohtainen sävy?
- Näkyykö äitisi lähettäjänä, vai piiloutuuko hän “brändinsä taakse”?
Suosittelen, että lähdet tällä tekniikalla liikkeelle ja kun hallitset sen, voit sitä tekniikkaa rikkoa. Tämä ei ole maailman totuus, mutta lähelle sitä. 🙂 On tiettyjä tilanteita, jolloin sähköpostissa voi olla kuva tai vaikkapa yrityksen logo. Sähköposti voidaan myös taittaa useampaan sarakkeeseen tietyissä tilanteissa. Jos esim. Amazon lähettää minulle kirjasuosituksia, on sähköpostin taittamisella paikkansa.
Nyt kuitenkin keskitytään asiantuntijabisnekseen, jossa luot henkilökohtaista brändiä ja kyse on pitkälti siitä, luotetaanko sinuun. Usein ihmiset luottavat enemmän lähimmäisiin ihmisiin kuin vaikkapa myyjiin. Kumman suosituksiin uskot, lähimmäistesi vai myyjien? Kumpaan ryhmään siis sinä haluat kuulua asiantuntijana seuraajasi mielessä? Lähimmäisiin vai myyjiin? Äiti-tekniikkaa käyttäen kuulut automaattisesti ensimmäiseen ryhmään.
Tässä vielä Digivallankumouksen ensimmäisen kirjasuosituksen loppu, jonka Henri Liljeroos lähetti vain sisäpiiriläsillemme. Se kannattaa lukea tarkkaan. Huomaatko jotain Äiti-tekniikkaan sopivaa?
Toivottavasti huomasit muutaman huomion arvoisen piirteen tuossa sähköpostissa:
- Se on kohdennettu vain yhdelle henkilölle
- Siinä annetaan lisäarvoa
- Siihen on nähty vaivaa: luettu kirja ja tiivistetty se
- Henri on lähettänyt sen omissa nimissään
- Siinä ei myydä mitään
- Se aktivoi lukijoita (lue alta lisää aktivoinnista)
- Se on eksklusiivinen sisäpiirille eli sähköpostinsa meille jättäneille: huomaa kuinka puhumme sisäpiiristä, emme päivityksistä emmekä uutiskirjeestä
Tällainen sähköposti on omiaan rakentamaan luottamusta. Miten tämä sitten voidaan muuttaa rahaksi?
Vaihe 3: Myy
Tässä vaiheessa haluan avata muutaman tärkeän teknisen termin: kampanja ja automaattinen sähköposti. Tämä liittyy siihen vaiheeseen, kun lopulta lähetät sähköposteja listallesi. Voit lähettää kertaluontoisesti kampanjasähköposteja (engl. campaign) tai sitten voit ajastaa automaattisia sähköposteja (engl. autoresponder). Ensimmäinen kategoria muistuttaa hyvin paljon aivan normaalia sähköpostia: painat lähetä-nappia ja sähköposti lähtee, tosin tällä kertaa yhdelle tai vaikkapa miljoonalle riippuen sähköpostilistasi koosta. Jälkimmäinen kategoria onkin sitten mielenkiintoinen.
Kun joku liittyy sähköpostilistallesi, tämä voi käynnistää automaattisten sähköpostien ketjun, joka voi johtaa (automaattiseen) myyntiin. Voit ajastaa esim. ensimmäisen sähköpostin lähtemään heti, toisen päivän päästä ja kolmannen vaikkapa viikon päästä. Ideana on antaa ensin lisäarvoa ja sitten myydä jotain sähköpostia saavaa henkilöä hyödyttävää.
Esittelen tässä neljä eri mallia automaattisten sähköpostien käyttöön.
1. Ei automaattisia sähköposteja
Tämä on nyt kaikista huonoin vaihtoehto. Käytännössä henkilö jättää sähköpostinsa, mutta ei saa automaattisesti mitään. Tätä mallia voidaan käyttää tilanteissa, jossa lähetetään viikoittain jotain hyödyllistä materiaalia käyttäen sähköpostilistan kampanjaominaisuutta. Myynti tapahtuu sen jälkeen, kun kampanjoita on lähetetty riittävästi luottamuksen saavuttamiseksi.
2. Myydään jatkuvasti
Tämä on nyt sitten toiseksi huonoin vaihtoehto. Sähköpostin saamisen jälkeen lähetetään ketju sähköposteja, jotka yrittävät myydä suoraan jotakin tuotetta. Myyntiä ei tehdä suoraan sähköpostissa, vaan markkinoijan ainoa tavoite on saada henkilö ensin avaamaan sähköposti, sitten klikkaamaan sen sisällä olevaan linkkiä ja sitten lopulta ostamaan avautuvalta nettisivulta jokin tuote. Tälläkin on paikkansa, mutta usein luottamusta ei tässä mallissa ehdi syntyä. Tätä mallia voi kuitenkin käyttää siinä tilanteessa, jossa myynti tapahtuu opettamisen lomassa ja myytävä tuote ei ole hirveän kallis.
3. Annetaan lisäarvoa ja sitten myydään
Kolmas malli on antaa ensin lisäarvoa ja sitten myydä. Tämä on yksi suosikkimalleistani, koska toteutus on kohtuullisen yksinkertainen, eikä se vaadi sinulta varsinaisesti työtä alun jälkeen. Henkilö antaa sähköpostinsa, saa hyvää tietoa ja aina välillä saa tietoa lisäarvoa antavista tuotteista. Välissä on siis myyntisähköposteja, jotka ohjaavat suoraan tuotteen myyntisivulle. Tärkeintä tässä mallissa on lisäarvon tuottaminen. Sisällön pitää olla kiinnostavaa ja tarpeellista sekä oikea-aikaista sähköpostinsa jättäneelle.
4. Annetaan lisäarvoa, aktivoidaan ja myydään suorasti sekä epäsuorasti
Tämä on se malli, johon sinun kannattaa tähdätä pitkällä aikajänteellä. Luultavasti et ole tällaisesta kuullut, koska tätä käytetään hyvin vähän. Idea on siinä, että rakennetaan luottamusta ja aktivoidaan listalla olijoita. Käytännössä nämä ovat sähköpostimarkkinoinnin Graalin malja, siis luottamus ja aktivointi. Vaikka sähköpostinsa jättäneet luottavat lähettäjään, mutta eivät reagoi niihin, meillä on ongelma.
Ensin lähetetään hyvää sisältöä, sitten aktivoidaan esim. jollakin relevantilla kysymyksellä ja mahdollisuudella vastata lähetettyyn sähköpostiin. Tämä luo luottamusta ja samalla aktivoi listalla olevia henkilöitä. Tämän jälkeen voidaan lähettää sähköposti, jossa mainitaan tuotteesta ja linkitetään sen myyntisivulle. Tässä mallissa voidaan myös tehdä myynti epäsuoremmin, jos se on paremmin arvojesi mukaista. Tällöin sähköpostin avanneet lähetetään esim. tietoa jakavalle ilmaiselle blogille, josta voi sivupalkista päästä ostamaan tuotteita. Molemmat tavat myydä ovat mahdollisia.
Suosittelen kuitenkin keskittymään täysillä myyntiin, kun on sen aika. Tämän jälkeen sitten kannattaa palata takaisin lisäarvon tuottamiseen, koska myydessä luottamus laskee väkisinkin. Luottamuksen saa kyllä takaisin tuottamalla lisää ilmaista lisäarvoa. Niin ja myynninkin pitää olla jotain mikä opettaa ja tuottaa lisäarvoa. Tällöin ollaan internet-markkinoinnin guruuden partaalla. 🙂
Toimi lakien mukaan
Nykyään lakeja rikotaan surutta, erityisesti sähköpostimarkkinoinnissa. Suomen laissa on muutamia porsaanreikiä, joita käytetään surutta hyväksi, en suosittele sinua ryhtymään moiseen. Siitä ei seuraa mitään hyvää. Esim. Fonecta joutui vaikeuksiin tällaisen toiminan johdosta, kun sen Kontaktikone-palvelun sähköpostit estettiin roskapostia jäljittävän Spamhaus-organisaation toimesta.
Olet todella pitkällä, jos toimit eettisesti: et osta sähköpostilistoja, keräät henkilöiden sähköpostit heidän suostumuksellaan ja annat heille mahdollisuuden poistua sähköpostilistaltasi, jos heistä siltä tuntuu. Nöyrin pyyntöni on, että toimit lakien mukaan, koska Digivallankumous on rehdin ja suoraselkäisen markkinoinnin kannattaja. Kannattaa siis tutustua seuraaviin sivustoihin:
- Sähköisen viestinnän tietosuojalaki
- Tietosuoja suoramarkkinoinnissa
- Henkilötietolaki
- Roskaposti ja laki Wikipediassa
- CAN-SPAM Act of 2003. Tämä on tärkeä tuntea, koska Yhdysvaltalaisia palveluita käyttämällä sinun tulee noudattaa tätä lakia.
- Directive on Privacy and Electronic Communications
Kiitos, luotan sinuun.
Aloita sähköpostimarkkinointi eilen!
Toivottavasti sait artikkelista hyvän kokonaiskuvan sähköpostimarkkinointiin ja ymmärrät sähköpostilistan keräämisen tärkeyden. Voit käyttää internetissä vaikka sosiaalisen median kanavia, kunhan ne johtavat henkilöitä sähköpostilistallesi. Tällöin et ole sosiaalisen median yrityksen vallan alla.
Haluan vielä sanoa Eric Edmeadesilta oppimani ajatuksen, joka voi sinua auttaa valtavasti.
Tee kaikesta ilmaisesta materiaalistasi niin hyvää, että voisit pyytää siitä rahaa.
Tämä tarkoittaa sähköpostejasi, blogiasi, esitteitäsi ja no, aivan kaikkea materiaaliasi. Pidä siis lisäarvo mielessä kaikessa mitä tuotat. En voisi oikeastaan parempaa neuvoa sinulle antaa, koska juuri tällainen loistava ilmainen materiaali on omiaan rakentamaan luottamusta. Tämän jälkeen sinua ei nähdä myyjänä tai markkinoijana, vaan ystävänä.
Ystäväni, toimi näin:
- Tee sähköpostilistan keräämisestä sinun internet-markkinoinnin tärkein asia.
- Anna sähköpostin vastineeksi ilmainen e-kirja, audio-ohjelma, verkkokurssi tai vaikkapa päivittäisiä vinkkejä prospektia kiinnostavasta aiheesta.
- Tuota lisäarvoa kampanjoita tai automaattisia sähköposteja käyttäen
- Pyri luomaan mahdollisimman henkilökohtainen suhde sähköpostin vastaanottavaan henkilöön.
- Noudata lakeja.
- + Tykkää tästä artikkelista, jos sait tästä lisäarvoa. 🙂
Haluatko rakentaa sähköpostilistan, mutta et ole varma, miten? Rekisteröidy nyt ilmaiselle videovalmennukselle, jossa opit yksinkertaisen menetelmän, joka keräsi meille poikkeuksellisen arvokkaan sähköpostilistan suoraan Facebookista:
Kyllä! Näytä minulle, miten kerään sähköpostilistan Facebookista.
Koitko artikkelin hyödylliseksi?
Terveisin,
Ystäväsi Pekka