Silloin kun osaat viestiä yleisösi kanssa tavalla, joka samanaikaisesti auttaa heitä, kasvattaa heidän ostohaluaan tuotteitasi kohtaan ja vahvistaa sinun ja yleisösi välistä luottamussuhdetta, silloin olet oppinut kenties tärkeimmän digibisnestaidon.
Tämän artikkelin lukemalla pääset opettelemaan sitä taitoa, sillä tulet oivaltamaan, miten kirjoitat parempia sähköposteja.
Näitä kirjoitusmetodeja käytimme mm. Digiyliopiston suurimmassa lanseerauksessa, joka tuotti n. puoli miljoonaa euroa myyntiä (jossa sähköposti oli tärkein kanavamme!)
Hypätään suoraan tämän artikkelin tärkeimpään aiheeseen, eli luottamussuhteen rakentamiseen:
Loistavien sähköpostien ”salainen ainesosa” ei ole lyhyys&ytimekkyys, vaan luottamussuhteen rakentaminen
Silloin kun sinulla on seuraajia, jotka ahmivat kaiken julkaisemasi sisällön ja ostavat tuotteitasi vain siitä syystä, että juuri sinä olet niiden tuotteiden takana… Silloin sinulla on vakaa digibisnes!
Tällaisten seuraajien saaminen vaatii luottamussuhteen rakentamista heidän kanssaan.
Ja sen luottamussuhteen rakentamiseen mikään kanava ei ole parempi kuin sähköposti.
Silloin kun joku liittyy sähköpostilistallesi (omasta tahdostaan ja saadakseen sähköpostia sinulta), silloin sinulla on keino olla säännöllisesti yhteydessä tähän henkilöön. Luottamussuhteet eivät rakennu hetkessä – ne vaativat juuri tällaista jatkuvaa, säännöllistä yhteydenpitoa, jonka sähköposti mahdollistaa.
Näistä syistä lähestymme sähköpostien kirjoittamista tässä artikkelissa nimenomaan luottamussuhteen rakentamisen kannalta.
Monet kuitenkin lähestyvät sähköpostien kirjoittamista täysin eri tavalla. He ajattelevat, että hyvät sähköpostit ovat lyhyitä, menevät suoraan asiaan, eivätkä sisällä mitään ”ylimääräisiä höysteitä”.
Mutta ihmissuhteet eivät vahvistu pelkkiä lyhyitä vinkkejä, faktoja ja asiaa jakamalla. Muussa tapauksessa rakastaisimme enemmän robotteja kuin muita ihmisiä.
Luottamussuhdetta vahvistavat sähköpostit ovatkin hyvin erilaisia kuin puhtaasti asiapitoinen sisältö.
Ne muistuttavat enemmän vaikkapa striimaajien ja tubettajien tuottamaa sisältöä. He pelaavat pelejä, jakavat hauskoja tarinoita elämästään, viihdyttävät yleisöään ja välillä puhuvat vaikeistakin asioista.
Ja heidän yleisönsä rakastaa heitä siitä hyvästä.
Ihmissuhteet siis vahvistuvat silloin kun pääset syvemmällä tasolla tutustumaan toiseen henkilöön, ja kokemaan hauskoja, jännittäviä tai jopa surullisia asioita hänen kanssaan.
Toki hyödyllisen asiasisällön jakaminen on myös äärimmäisen tärkeää, mutta se ei voi olla ainoa sisältö mitä tarjoat, jos haluat seuraajia, jotka ostavat sinulta vuodesta toiseen, koska he luottavat juuri sinuun niin paljon.
Näistä syistä ei kannata vältellä liikaa pidempien sähköpostien kirjoittamista, tarinoiden kertomista tai oman persoonan esilletuomista.
Sellaiset sähköpostit eivät tietenkään vetoa kaikkiin, mutta samalla ne kyllä vetävät puoleensa sellaisia ihmisiä, jotka pitävät sinusta sellaisena kuin olet.
Nyt kun tiedämme, että sähköpostien tarkoitus on rakentaa ja ylläpitää luottamussuhdetta, katsotaan seuraavaksi, miten tämä periaate näkyy käytännössä:
Loistavan sähköpostisisällön kaava on…
Auttaa lukijaa + Rakentaa kirjoittajan ja lukijan välistä luottamussuhdetta + Kasvattaa lukijan lukijan ostohalua kirjoittajan tuotteita kohtaan.
Katsotaan seuraavaksi esimerkin kautta miten tätä kaavaa voi käyttää (tämä on Digivallankumouksen lähettämä sähköposti):
Otsikko: Näin vastaat sähköpostilaatikkoosi tulviviin kiitoskirjeisiin 💌
Moi,
Tiedätkö, minulla on pieni addiktio…
Olen kerännyt koneelleni lukemattoman määrän valmiita mallipohjia sähköpostien, otsikoiden, mainosten, myyntitekstien ja muun sisällön kirjoittamiseen. 😄
Siihen on syynsä – ne ovat ihan huippuja ajansäästäjiä!
Sinun ei tarvitse aina joka kerta aloittaa täysin alusta, kun alat kirjoittamaan. Voit kaivaa esiin sopivan täytä-vain-tyhjät-kohdat -mallipohjan ja jatkaa siitä. Ja niihin voi tietenkin pistää oman twistinsä, jotta ne tuntuisivat tuoreilta ja omalaatuisilta.
Jos tulet mukaan ASAP-valmennusryhmään, niin sinäkin tulet saamaan tällaisia valmiita mallipohjia myyntisivusi, sisältösi ja mainostesi kirjoittamiseen (+ inspiroivia esimerkkejä ja käytännöllisiä tarkistuslistoja ja tehtäväkirjoja).
Oikoteistä ja käytännöllisistä ajansäästäjistä ei ASAP-valmennuksessa ole pulaa!
Ja kun tulet mukaan, julkaiset oman ASAP-tuotteesi ja alat saamaan kiitoskirjeitä asiakkailtasi, niin tässä on sinulle valmis mallipohja, jolla voit vastata kiitosta lähettäneille asiakkaillesi:
Heh, arvaat varmaan, että tämä oli puolitosissaan tehty – pikku piristys päivään. 😁
ASAP-valmennuksessa saamiesi mallipohjien avulla kirjoitetut jutut kuitenkin toimivat loistavasti, koska ne perustuvat meidän syvään ymmärrykseen psykologiasta ja vaikuttavasta kirjoittamisesta.
Tässä vielä vinkki sinulle, miten voit oikeasti alkaa saamaan niitä kiitoskirjeitä:
Tiedät varmaan, että julkisen puhumisen pelko on yksi yleisimmistä peloista… Mutta tiesitkö, että yksi tehokkaimmista tavoista lievittää sitä pelkoa on siirtää huomiota itsestä kuuntelijoihin? Eli sen sijaan, että ajattelet esim. ”Mitä jos nolaan itseni lavalla?” ajatteletkin vaikkapa ”Miten voin auttaa yleisöäni parhaalla tavalla?”
Sama pätee digibisneksiin.
Jäämme digibisneksissä jumiin aiheen valintaan, digituotteen tekemiseen, markkinointiin tai muihin ongelmiin, koska ajattelemme vain itseämme tyyliin ”Pystynkö MINÄ opettamaan tästä aiheesta?” tai ”Miksi kukaan haluaisi lukea MINUN juttujani?”
Sen sijaan…
Mitä jos kääntäisit huomiosi ihmisiin, joita haluat auttaa? Mitä jos ajattelisit ”Mitä apua nämä ihmiset tarvitset eniten tällä hetkellä?”
Enkä sano, että “et saa koskaan ajatella itteäs ja sun pitää aina ajatella vaan muita!” Se ei olisi tervettä. Sen sijaan, joskus oman fokuksen siirtäminen on paikallaan.
Kun siirrät energiaasi niihin ihmisiin, joita voit auttaa, se johtaa myös niiden kiitoskirjeiden saamiseen!
Ja jos haluat siirtää apusi mahdollisimman nopeasti asiakkaillesi, ASAP-valmennusryhmässä se onnistuu.
Lue lisää ja ota lähtökiihdytys seuraavalle tuotteellesi: https://www.digivallankumous.fi/asap/
Menestys, ansainta, vapaus omassa elämässä ja kaikki muut ne hyvät jutut seuraavat hyvin pian perässä. Ne tulevat ikään kuin sivutuotteena silloin kun syvällä tasolla keskität energiasi ihmisten auttamiseen.
Terveisin,
Mitro
Mitä voimme oppia sähköpostien kirjoittamisesta tästä yllä olevasta viestistä?
Ensinnäkin, se auttaa lukijaa mm. antamalla kaksi hyödyllistä vinkkiä lukijalle:
- Mallipohjat ovat hyviä ajansäästäjiä.
- Yleinen ongelma ihmisillä on ikään kuin vahingossa ajatella vain itseään, mikä johtaa mm. esiintymisjännitykseen – joten se ajattelu kannattaa kääntää toisin päin.
Olisin voinut tässä sähköpostissa kertoa nämä vinkit paljon tiivimminkin ja ilman ”höysteitä”. Mutta sen sijaan jaoin vinkit omalla tavallani, joka heijastaa omaa personaani. Koska en ole vinkkirobotti, vaan ihminen. Ja haluan rakentaa luottamussuhdetta lukijoiden kanssa inhimillisellä tavalla.
Vinkkien lisäksi sähköposti myy pehmeästi ASAP-valmennusryhmää. Ei tyrkyttäen, vaan pikemminkin tyyliin ”jos tämä kiinnostaa sinua, voit ilmoittautua valmennukseen täältä”.
Yllä oleva esimerkki edustaa yhtä tapaa kirjoittaa sähköposteja. Mutta näitä tapoja on useita, ja niitä pystyy myös yhdistelemään keskenään. Tästä pääsemmekin seuraavaan aiheeseen, eli…
Ideoita omien sähköpostiesi kokoamiseen
Sähköpostilistojen kirjo on yllättävän laaja.
Jotkut ovat kirjaimellisesti uutiskirjeitä, kuten tämä:
Jotkut sisältävät enemmän henkilökohtaisia tarinoita ja muistuttavat henkilökohtaista viestintää, kuten tämä:
Jotkut linkkaavat kirjoittajan löytämiin hyviin sisältöihin ympäri nettiä, kuten tämä:
Jotkut taas yhdistelevät eri elementtejä. Nämä ovat nk. modulaarisia sähköposteja. Yhdessä sähköpostissa saattaa olla esim. yksi pidempi kirjoitus, linkkejä omiin julkaisuihin ympäri nettiä ja kysymykset&vastaukset -osio.
Tässä on muutama esimerkki eri ”moduuleista”, eli sisältötyypeistä, joita voit käyttää omissa viesteissäsi:
- Kuratoidut suositukset
- Kysymykset&vastaukset
- Uusimmat julkaisusi
Katsotaan näitä nyt yksitellen tarkemmin:
Kuratoidut suositukset
Omaperäinen sisältö ei ole ainoa tapa rakentaa luottamussuhdetta yleisösi kanssa.
Toinen tapa on toimia ns. kuraattorina.
Jos ”kuraattori” ei ole tuttu käsite, niin olet kuitenkin saattanut kuulla mm. taidemuseokuraattorista. Hän on museon työntekijä, joka ei itse luo taidetta, vaan kokoaa näyttelyn muiden taitelijoiden teoksista. Tärkeä osa kuraattorin työtä on myös mm. tuoda näkyväksi teosten merkityksellisyys, jotta näyttely ei vaikuttaisi vain satunnaisella logiikalla seinälle ripustetuilta kivan näköisiltä kuvilta.
Miten kuratointi sitten liittyy sähköpostien kirjoittamiseen?
Tässä tapauksessa kuraattori ei keskity omaperäisen sisällön julkaisemiseen, vaan sen sijaan mm.
- Suosittelee yleisölleen muiden sisällöntuottajien artikkeleita, videoita tai podcasteja tai…
- Suosittelee yleisölleen hyviä työkaluja tai sovelluksia tai…
- Kommentoi alan uutisia
Tässä on yksi hyvä esimerkki kuratoidusta uutiskirjeestä nimeltään Recomendo, jonka kirjoittajat suosittelevat lukijoilleen kaikenlaisia hyviä tuotteita ja ratkaisuja:
Huomaa, että kirjoittajat eivät vain linkkaa hyviin tuotteisiin, vaan kommentoivat jokaista tuotetta lyhyesti. Kuka tahansa pystyy luettelemaan linkkejä, mutta ihmiset seuraavat hyviä kuraattoreja sekä hyvien suositusten että oivaltavan kommentaarin takia.
Ihmiset haluavat seurata hyviä kuraattoreja, koska maailma on niin täynnä eri tasoista tietoa. Kuraattorit auttavat ihmisiä löytämään oikeasti hyvää tietoa, ymmärtämään sitä, ja he paketoivat sen kaiken tiedon kätevään, tiiviiseen muotoon.
Kysymykset & vastaukset
Ehkä laiskin tapa keksiä aiheita, joista kirjoittaa sähköposteja, on vain vastata jonkun sinulle lähettämään kysymykseen. 😄 Mutta se on hyvällä tavalla laiskaa, koska kysymykset&vastaukset ovat hyvää sisältöä!
Ja kun vastaat ihmisten lähettämiin kysymyksiin sähköposteissasi, se rohkaisee muitakin lähettämään sinulle kysymyksiä. Eli sinä saat lisää kirjoitusaiheita!
Ja kun joku esittää sinulle kysymyksiä, se on merkki siitä, että hän pitää sinua asiantuntijana. Aika siistiä, vai mitä?
Uusimmat julkaisusi
Kun julkaiset sisältöä blogissasi, some-kanavissasi tai muualla… kerro siitä ihmeessä myös sähköpostilistallesi!
Mitä enemmän seuraajasi lukevat/katsovat/kuuntelevat sisältöäsi eri kanavissa, sitä vahvemmaksi teidän välinen luottamussuhde kasvaa.
Siitä syystä kannattaa ohjata sähköpostilistalla olevia seuraajiasi tsekkaamaan muitakin kanaviasi (jos sinulla niitä on), ja toisin päin.
Lopuksi
Jos haluat oppia lisää sähköpostimarkkinoinnista, liity Digivallankumouksen maksuttomaan sisäpiiriin alta löytyvän lomakkeen kautta. Tai lue tämän artikkelisarjan aiemmat osat.
Lue aiemmat osat tästä:
- Osa 1: Unohda tavalliset uutiskirjeet! 4 elementtiä, jotka tekevät sähköpostista tuottavimman markkinointikanavasi
- Osa 2: Näin keräät sähköpostilistaa poikkeuksellisen tehokkaasti, yleisin tapa on myös huonoin
- Osa 3: Näin keräät ja moninkertaistat sähköpostilistasi vieheen avulla, jota seuraajasi rakastavat