“Sinun pitää vain luvata hyödyllistä tietoa mainoksissasi, ei antaa sitä!” väittivät Davidin yhtiökumppanit.
He vastustivat tämän nuoren copywriterin ajatusta kirjoittaa hyödyllisiä vinkkejä mainoksiinsa.
Mainonnassahan on kyse vain lupausten antamisesta ja tarjousten tekemisestä, ajattelivat nämä vanhan koulukunnan mainosmiehet.
David joutui odottamaan 22 vuotta ennen kuin hän viimein sai tahtonsa läpi. Hän teki mainoksen, jossa hän ei vain luvannut hyödyllistä tietoa, vaan myös antoi sitä.
Ja tämä mainos toimi niin hyvin, että Davidin yritys käytti tätä samaa mainoskaavaa kymmenissä muissa mainoksissaan.
Tässä artikkelissa tulet näkemään Davidin kirjoittaman mainoksen, joka nykyään tunnetaan yhtenä parhaista koskaan kirjoitetuista mainoksista. Tulet myös oivaltamaan, kuinka voit käyttää tätä samaa mainoskaavaa kirjoittamaan sähköposteja, joita ihmiset rakastavat lukea, ja jotka myyvät!
Kun sisäistät, miten kirjoitetaan hyödyllisiä, viihdyttäviä ja myyviä sähköposteja, sinäkin voit alkaa näkemään tällaisia tuloksia…
Tutkimukset osoittavat: Sähköpostimarkkinointi kestää trendien muutokset
Olet saattanut kuulla, kuinka tehokas markkinointikanava sähköposti on.
DMA researchin tutkimuksen mukaan sähköpostimarkkinointi tuottaa 32,28 puntaa (n. 25,50€) jokaista sijoitettua puntaa kohden, mikä on enemmän kuin muiden markkinointikanavien (kuten sosiaalisen median) tuotto.
Esimerkiksi yksi Digivallankumouksen sähköpostikampanjoista tuotti 91 € euroa myyntiä jokaista sähköpostikontaktia kohden. Meillä oli toista tuhatta ihmistä sillä sähköpostilistalla, mutta ajattele jos sinulla olisi vain 100 ihmistä sähköpostilistallasi – se tietäisi jo aika hyvää tulosta, vai mitä?
Sähköpostimarkkinointi jatkaa toimimistaan, eikä se ole mikään ihme.
Erityisesti trendikkäisiin markkinointikanaviin, kuten someen verrattuna, sähköpostilla on monia lyömättömiä etuja.
Esimerkiksi vielä vuosi sitten monet yritykset käyttivät Facebookin ilmaisia markkinointimenetelmiä tehokkaasti hyväkseen, mutta NYT tilanne on täysin erilainen.
Ennen yritykset julkaisivat hyödyllistä ja viihdyttävää sisältöä Facebook-sivuillaan, ja nämä julkaisut tavoittivat helposti satoja tai jopa tuhansia ihmisiä.
Sitten tänä vuonna Facebook teki muutoksia siihen, miten se levittää yritysten julkaisuja. Sen seurauksena Facebook nykyään näyttää ihmisille enemmän kaverien julkaisuja ja keskustelua herättäviä julkaisuja, ja vähemmän yritysten julkaisuja (mikä on kasvattanut Facebook-mainonnan merkitystä entisestään – jos haluat saada näkyvyyttä, sinun täytyy mainostaa).
Jos nojaat some-markkinointiin, hakukoneoptimointiin ym. vastaaviin kanaviin, tällaisia muutoksia tapahtuu jatkuvasti.
Kokonaisia yrityksiä on kuollut esim. Googlen hakukonepäivitysten takia!
Sen sijaan, sähköpostimarkkinoinnin tehokkuus ei riipu minkään yksittäisen yhtiön ailahteluista. Sen ansiosta sähköpostimarkkinoinnin ROI (sijoituksen tuotto) on tutkimusten mukaan yli 4 kertaa suurempi verrattuna muihin markkinointikanaviin (ml. sosiaaliseen mediaan, suoramainontaan ja hakukonemainontaan.)
Sähköpostimarkkinointi on siis tehokas markkinointikanava sekä tutkimusten valossa, että verrattuna muihin kanaviin.
Mutta ehkä et itse ole nähnyt niin tehokkaita tuloksia sähköpostimarkkinoinnissa?
Tai sitten et vielä ole edes aloittanut sähköpostimarkkinointia, koska et tiedä miten oikeasti kirjoitetaan myyviä sähköposteja?
Anna kun näytän sinulle todistetusti tehokkaan tavan kirjoittaa myyviä sähköposteja:
Davidin mainoskaava: Kuinka tästä mainoksesta (joka ei edes aluksi näytä myyvän mitään) tuli yksi maailman tuottavimmista mainoksista
Tämän artikkelin alussa luit Davidista, jonka uutta mainosideaa vastustettiin aluksi, mutta joka lopulta osoittautui menestyskaavaksi.
Hänen koko nimensä on David Ogilvy (1911-1999), ja hänet tunnetaan mainonta-alan legendana.
Tässä on Ogilvyn mainos, jota Ogilvyn mainostoimisto alkoi käyttämään vuonna 1972 saadakseen lisää asiakkaita:
Erityisen tästä mainoksesti teki se, että se ei vain luvannut hyödyllistä tietoa, vaan antoi sitä itse mainoksessa!
Ogilvyn mainos on käytännössä 90% hyödyllistä tietoa ja 10% myyntiä.
Tällainen käytäntö oli tuohon aikaan epätavallista, minkä takia Ogilvyn piti suostutella yhtiökumppaneitaan vuosien ajan saadakseen kokeilla tällaisia mainoksia. (lähde: Ogilvy on Advertising, 1983)
Mutta Ogilvyn lähestymistapa oli menestys!
Mainoksen nähneet yritykset vakuuttuivat Ogilvyn taidoista, ja palkkasivat hänet tekemään omia mainoksiaan.
Ogilvyn mainostoimisto käytti tätä samaa mainoskaavaa kymmenissä muissa mainoksissaan, kuten:
- How to make your sales promotions more profitable
- How much should you spend on advertising
- How to advertise travel
- How to launch new products
- jne.
Näetkö mitä yhteistä näillä kaikilla mainoksilla on? 😉
Tämä menetelmä on vielä tänäkin päivänä tehokas, koska ihmiset haluavat nähdä mieluummin hyödyllistä tietoa kuin pelkkää tuotemyyntiä.
Tähän mainoskaavaan liittyy vain yksi ongelma…
Jos käytät tätä mainoskaavaa sellaisenaan, et välttämättä menesty. Minkä takia?
Jos kirjoitat sähköposteja tai mainoksia tällaisista aiheista…
- Miten teet mainoksia, jotka myyvät
- Miten syöt terveellisesti
- Miten laihdutat
- tms.
…mainoksesi jäävät huomiotta.
Ihmiset eivät enää välitä yllä luetelluista lupauksista, koska he ovat kuulleet nämä samat lupaukset jo tuhat kertaa aikaisemminkin.
Mikä tähän ongelmaan auttaa?
Pitäisikö sinun tehdä isompia lupauksia?
Ei! Jos lupauksia vain kasvatetaan koko ajan, ne menettävät uskottavuutensa ennen pitkää.
Sen sijaan, tarvitset ns. kiinnostavan koukun. Mikä se on ja miten sitä käytetään?
Seuraavaksi näet, miten voit kirjoittaa myyviä sähköposteja Ogilvyn mainoskaavan avulla… ja tehostaa niitä kiinnostavan koukun avulla.
3 yksinkertaista askelta: Näin kirjoitat sähköpostin, joka avataan ja luetaan (ja joka saa ihmiset ostamaan)
Tässä on yksi esimerkkisähköposti, jonka kirjoitin tietyille Digivallankumouksen sisäpiiriläisille:
Otsikko: Kokeile tätä koneälyä markkinointiin…
Sisältö:
Eikö olisi siistiä, jos sinulla olisi robotti, joka löytäisi yrityksellesi unelma-asiakkaita puolestasi?
Sinun tarvitsisi vain näyttää tälle robotille, millaisia nykyiset asiakkaasi ovat…
Ja se osaisi siitä päätellä, millaiset ihmiset todennäköisemmin haluavat tuotettasi/palveluasi.
Entä jos sellaiset robotit ovat jo täällä?
Koneäly on jo yllättävän kehittynyt.
Ja se on kaikkien käytettävissä, myös asiakashankintaan.
Koneäly voi löytää sinulle kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita useasti jopa paremmin kuin muut menetelmät.
Esim. tässä on yksi meidän Facebook-mainoskampanjoista, jossa koneäly hoiti yksinään asiakkaiden etsinnän:
Se tuotti lähes 3000€ myyntiä.
Nyt, ajattele, jos sinun ei tarvitsisi arvuutella, ketkä ovat potentiaalisimpia asiakkaitasi…
Ajattele, jos sinun ei tarvitsisi käyttää omaa aikaasi asiakkaiden etsimiseen…
Se on arkipäivää tietyille yrityksille!
Ja sinä voit liittyä siihen joukkoon:
Tulevaisuus on täällä 😉
Mitro ja Digivallankumouksen tiimi
Katsotaan tätä sähköpostia vähän tarkemmin:
Tällä sähköpostilla myin Digivallankumouksen Kannattava Facebook-mainonta -kurssia (jossa opetetaan KLK-menetelmä asiakashankintaan).
En kuitenkaan halunnut tyrkyttää kurssia, koska halusin ylläpitää hyvää luottamussuhdetta lukijoideni kanssa.
Sen takia tein kuten Ogilvy – kirjoitin viestin, joka on vain 10% myyntiä ja 90% kiinnostavaa sisältöä.
Tarkemmin sanottuna, vinkkasin lukijoilleni, että Facebookissa pystyy käyttämään koneälyä hyväkseen löytämään hyviä kohdeyleisöjä (ns. kaksoisolentokohderyhmiä) mainoksille. Toki, kaikille tämä ei ole uutta tietoa, mutta monille se oli uusi, hyödyllinen vinkki.
Silloin kun opetamme, tottumuksesta monet opettavat samalla tavalla kuin jotkut peruskoulun opettajat… eli tylsistyttävät oppilaansa kuivalla opetustyylillä (eiköhän aika monella meistä ole kokemuksia tällaisista opettajista 😄 ).
Esimerkiksi jos sähköpostini aihe olisi ollut suoraviivainen “Miten käytät kaksoisolentokohderyhmiä Facebookissa”, siitä olisi tullut tylsä sähköposti. Se olisi myös vedonnut vain pieneen ryhmään ihmisiä.
Sen takia tämä sähköposti tarvitsi kiinnostavan koukun.
Mikä on kiinnostava koukku?
Kiinnostava koukku on tarina tai fakta, joka tuo vähän viihdearvoa sisältöösi.
Tässä tapauksessa kiinnostava koukku löytyi koneäly-trendistä. Koneäly (tai tekoäly) on sellainen aihe, joka on viime vuosina puhuttanut paljon tekniikkapiireissä. Mutta siitä aletaan puhua koko ajan enemmän myös valtamediassa.
Esim. YLEllä on koneälyllä toimiva Voitto-robotti, joka kirjoittaa urheilu-uutisia itsenäisesti!
Tällainen trendikäs aihe herättää monien ihmisten mielenkiinnon.
Sen lisäksi, minun oli helppo selittää Facebookin kaksoisolento-ominaisuuden ja koneälyn yhteys kansantajuisesti sanomalla, että “se on kuin robotti, joka etsii asiakkaita yrityksellesi puolestasi.”
Sähköpostin lopussa minun tarvitsi vain yhdistää tämä tarina pieneen myyntipuheeseen.
Ja tällä tavalla kirjoitin sähköpostin, joka:
- Antaa hyödyllisen vinkin lukijalle
- Ei ole pelkkää tylsää opetusta, vaan myös viihteellistä luettavaa
- Erottuu edukseen kiinnostavan koukun avulla
- Myy tehokkaasti
Miten voit itse käyttää tätä menetelmää tehokkaiden sähköpostien kirjoittamiseen? Tässä ovat 3 vaihetta, joita seuraamalla saat tehtyä oman sähköpostisi:
Vaihe 1. Kiinnitä lukijan huomio kiinnostavan koukun avulla
Jos haluat ihmisten huomaavan ja lukevan sähköpostisi, tarvitset kiinnostavan aiheen, otsikon ja aloituksen.
Yksi hyvä tapa keksiä aiheita, joista kohdeyleisösi välittää, on miettiä: Mitkä ongelmat vaivaavat heitä? Mihin kysymyksiin he haluavat saada vastauksen?
Kun olet päättänyt mistä ongelmasta tai kysymyksestä aiot kirjoittaa, mieti seuraavaksi, minkä vastauksen haluat antaa siihen ongelmaan tai kysymykseen.
Kun mietit vastaustasi, muista että ihmiset haluavat oppia jotain uutta. Ota kuitenkin huomioon, että monet sellaiset asiat jotka ovat sinulle tuttuja, voivat olla kohdeyleisöllesi täysin uusia.
Seuraavaksi, selvitä liittyykö sähköpostisi aiheeseen jokin mielenkiintoinen tarina tai fakta, joka tekisi sähköpostistasi uniikin.
Kun yhdistät nämä kolme elementtiä – aiheellisen ongelman/kysymyksen, uuden opetuksen ja kiinnostavan tarinan/faktan – saat sähköpostillesi kiinnostavan koukun!
Esimerkki:
Aiheellinen ongelma tai kysymys: Miten levottomuuden tunteesta pääsee eroon?
Uusi opetus: Kokeile syödä Ashwagandha-yrttiä. Monet tutkimukset viittaavat siihen, että se auttaa levottomuuteen.
Kiinnostava tarina tai fakta: Ashwagandha-yrttiä on käytetty perinteisessä Intialaisessa lääketieteessä tuhansia vuosia.
➡️ Kiinnostava koukku: Viimeaikaisten tutkimusten mukaan tämä tuhansia vuosia Intiassa käytetty yrtti auttaa levottomuuteen.
Käytä tätä kiinnostavaa koukkua sähköpostisi otsikon ja aloituksen kirjoittamiseen.
Vaihe 2. Opeta viihdyttävällä tavalla
Nyt kun sinulla on kiinnostava koukku, sinun on vaikea kirjoittaa tylsää sähköpostia.
Aloita sähköpostisi esittelemällä kiinnostava koukkusi.
Sen jälkeen etene loogisesti kohti sitä vinkkiä, jonka haluat antaa lukijoillesi.
Miten puhuisit tästä kaverillesi, joka on kiinnostunut tästä aiheesta? Sinä et halua tylsistyttää häntä vain luettemalla faktoja. Sen sijaan, kiinnostavissa keskusteluissa mm. kerrotaan tarinoita ja höystetään juttuja huumorin avulla.
Vaihe 3. Sido opetuksesi toimintakehotteeseen
Älä jätä lukijaasi tyhjän päälle, vaan kerro mistä hän voi saada lisätietoa. Tai kerro miten pystyt auttamaan häntä antamasi opin käytäntöönpanossa.
Jos antamasi vinkki on hyvin sidoksissa tuotteeseesi tai palveluusi, toimintakehotteen kirjoittaminen ei pitäisi olla vaikeaa.
Nyt sinulla on sähköposti, joka on hyödyllinen, kiinnostava ja myyvä!
Kun lähetät tällaisia sähköposteja seuraajillesi säännöllisesti, he oppivat että sinun sähköpostejasi kannattaa avata ja lukea. Ja he myös alkavat haluamaan tuotteitasi enemmän ja enemmän…
Lopuksi: Opi luomaan sähköposteja ja muuta sisältöä, joka tuottaa myyntiä
Nyt tiedät, millaisia tuloksia voit saada hyvin kirjoitetuilla sähköposteilla.
Ja näit, kuinka voit käyttää todistetusti toimivaa Davidin mainoskaavaa (+ kiinnostavaa koukkua) kirjoittaaksesi sähköposteja, joita ihmiset rakastavat lukea, ja jotka myyvät.
Tämä oppi ei kuitenkaan rajoitu vain sähköposteihin.
Sinä voit lähestyä kaiken sisällön tuottamista siitä näkökulmasta, että teet niistä kiinnostavia ja myyviä (ilman tyrkyttävää myymistä).
Toisin sanoen, kaikki artikkelisi, videosi, some-postauksesi ja muut sisällöt, joita luot… Ne voivat olla joko tyrkyttävän luotaantyöntäviä tai sitten kiinnostavia, myyviä ja puoleensavetäviä.
Jos haluat oppia, miten voit myydä tuotteitasi tai palveluitasi asiakkaita puoleensavetävällä tavalla, niin katso tämä: