Otsikon kysymys on kaikkein yleisin kysymys, minkä kuulen sähköpostimarkkinointiin liittyen. Tai oikeastaan se on tasoissa sen kanssa, että “Mitä minun pitäisi lähettää sähköpostilistalleni?”
Jälkimmäiseen kysymykseen saat vastauksen hieman jäljempänä, mutta keskitytään nyt ensin siihen, että kuinka usein niitä sähköposteja sitten pitäisi lähettää.
Monesti pelätään kovasti yleisön pommittamista liiallisilla sähköposteilla. Pelätään, että he ärsyyntyvät ja poistuvat listalta.
Tähän ei ole yhtä “virallista” vastausta, mutta tässä joka tapauksessa lähestymistapa, joka on ainakin itseäni auttanut.
Kannattaa muistaa, minkä takia ylipäätään lähetät ihmisille sähköpostia. Mitä luultavimmin se on sen takia, että haluat jossain kohtaa heidän tekevän jotain. Se voi olla nyt heti tai joskus myöhemmin. Joka tapauksessa tavoitteesi on saada heidät tarttumaan toimeen. Sinun ei ole tarkoitus pitää heitä listoillasi ikuisesti, vaikkeivat he olisi koskaan tehneet mitään (ostaneet sinulta tai edes klikanneet linkkiä sähköposteissasi).
Oma kokemukseni on, että ihmiset, jotka todennäköisimmin haluavat ostaa sinulta, ovat niitä, jotka ovat kiinnostuneimpia tarjoamastasi sisällöstä. He siis tyypillisesti haluavat enemmän, eivät vähemmän.
Ihmiset, jotka ovat sitä mieltä, että parin viikon välein, viikottain tai päivittäin lähettämäsi lyhyet sähköpostit ovat liikaa, eivät kovin todennäköisesti ole superkiinnostuneita sisällöstäsi ja siitä, mitä sinulla on heille tarjota.
Tämä ei ole maailman totuus, mutta riittävän tarkka yleistys. Tottakai on aina olemassa ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneista siitä, mitä sinulla on tarjota, mutta ovat vain liian kiireisiä kuluttamaan sitä. Tai aika on vain väärä. Tai he ovat kiinnostuneita osasta aiheistasi, mutta eivät kaikista…
Kannattaa mieltää asia niin, että parhaat prospektisi eivät saa kyllikseen tuottamastasi materiaalista. Toisaalta taas ne, jotka poistuvat sähköpostilistaltasi liiallisen “pommituksen” seurauksena, eivät luultavimmin olisi koskaan muutenkaan ostaneet sinulta mitään. En itse asiassa tunne ketään, joka olisi menettänyt myyntejä sen takia, että olisi lähettänyt liian usein sähköpostia.
Tottakai, jos lähetät sähköpostilistallesi täyttä kuraa, poistuu sieltä paljon ihmisiä ja ostohalut tippuvat pohjamutiin. Sen takia onkin tärkeää, että lähetät mielenkiintoista sisältöä. Laatu on paljon määrää tärkeämpää.
Sillä on myös merkitystä, että sähköpostit ovat helposti sulatettavia ja helppolukuisia. Suurimmalle osalle tiheään lähetetyt lyhyet sähköpostit ovat helpompia kuluttaa kuin yksi mammuttisähköposti kerran kolmessa kuussa, vaikka kokonaisuudessaan näissä lyhyissä sähköposteissa olisikin enemmän sisältöä.
Nykyään, kun ihmiset kysyvät, kuinka usein heidän pitäisi lähettää sähköpostia ja miten he välttävät lähettämästä sitä liian usein, kerron, ettei pullonkaula ole vastaanottajien kyky vastaanottaa sitä, mitä heille lähetetään. Pullonkaula on lähettäjän kyky keksiä hyvää sisältöä.
Jos se, mitä lähetät, on todella hyödyllistä ja mielenkiintoista, niin voit lähettää useinkin sähköpostia. Niin yksinkertaista se on 🙂
Jos haluat tietää tarkasti, kuinka usein sinun kannattaa lähettää sähköpostia, niin suosittelen hankkimaan nyt tänään Sähköpostisäiliön. Lähetystiheys riippuu sähköpostilistasi koosta ja siihen on Sähköpostisäiliössä tarkat raja-arvot.
Sähköpostisäiliössä on sinulle myös valmiit esimerkit 12 kk:n sähköposteista. Täytät vain omaan bisnekseesi liittyvät kohdat ja lähetät yleisöllesi. Sähköpostien aiheet on testattu useaan kertaan ja niitä on helppo käyttää.
-Henri, Digivallankumous