Kenties olet lukenut artikkeleitamme lifestyle-yrittäjyydestä, jossa voit riippumatosta hallita internet-imperiumiasi. Klikkailet vaan koneella ja kassakone kilkattaa, jonka jälkeen voit jatkaa aurinkodrinkkisi juontia…
… mutta jostain syystä tämä ei ole käynyt toteen. Kenties jostain syystä vieläkin istut avokonttorissa ja unelmasi siintää tietokoneen taustakuvana. Tai sitten valmennuskalenterisi on niin täynnä, että siellä ei ole tilaa edes lukea rivien välistä.
Kuten kenties tiedät, unelman tiellä saattaa olla jotain muuta tärkeämpää. Oli se sitten vaatekaapin järjestäminen, varaston siivous tai Netflix.
Mutta ainoa tapa, jolla unelmista tulee totta on vain aloittaa niiden toteuttaminen. Ja sitten jatkaa siitä, mistä on aloittanut. Silloin pitää tyhjentää kalenteria uudelle ja pistää vaikka tarvittaessa Neflixistä säästynyt kymppi unelmien tallelokeroon.
Ja nyt kun olet aloittanut tämän artikkelin lukua, jatka sitä. Tiristä siitä kaikki opit ja pistä ne käytäntöön. Näin voit tarttua tuumasta toimeen ja olla huomenna lähempänä unelmiasi.
Miten sitten aloittaa passiiviseen tuloon perustuvan internet-imperiumin rakentaminen ja ottaa iso askel kohti vapautta, jossa voit itse valita milloin, mistä ja miten paljon teet töitä?
Myönnän, että tämä kaikki vaatii hieman hikipisaroita, mutta voin taata, että kaikki on sen arvoista, kunhan tekee hommia viisaasti.
Ei ole yhtä mallia, joka sopii kaikkeen, mutta tässä olen kuvannut kaksi hyväksi havaitsemaani lähestymistapaa nettibisnesten rakentamiseen, jotka ovat toimineet käytännössä todella hyvin.
TAPA 1: Kerää yleisö ja myy sitten
Lyhykäisyydessään tämä tapa menee siten, että alat kerätä aiheesi ympärille yleisöä, jota sinun tulee sitten ymmärtää. Kun ymmärrät yleisösi tarpeet, voit tarjota heille tuotetta, josta he ovat valmiita maksamaan.
Toimi näin:
- Valitse aihepiiri, josta haluat kirjoittaa.
- Kerää seuraajia tekemällä aivan loistavaa (se pitää olla loistavaa!) sisältöä.
- Pyri ymmärtämään seuraajiasi paremmin kuin he ymmärtävät itseään.
- Myy heille jotain, jolle heillä on suuri tarve.
Tämä on tapa, jolla Digivallankumous sai alkunsa.
Campwire-verkkokoulutusalustaa tehdessämme huomasimme, että Suomessa ei kunnolla ymmärretty verkkokurssien ja e-kirjojen valtavaa mahdollisuutta.
Päätimme muuttaa tuon asian ja nousimme barrikadeille aloittamalla digivallankumouksen aikakauden Suomessa.
Meidän henkseleitä paukutteleva markkinointi huomattiin mediassa ja saimme ihmisvyöryn sivuillemme. Huomasimme tekevämme jotain oikein, koska saimme palautetta, että “Vihdoin joku tekee tällaista Suomessa, tätä on odotettu!”
Ja siitä työ muutoksen tuomiseksi alkoi. Keräsimme sähköpostilistaa, kirjoitimme artikkeleita ja pyrimme kaikin tavoin tavoittamaan meidän apua kaipaavat ihmiset. Siis ne ihmiset, joilla on aito halu auttaa muita osaamisellaan ja samalla tienata sitä tekemällä.
Keskityimme meitä seuraavien ihmisten unelmien, toiveiden, haaveiden ja tarpeiden ymmärtämiseen. Vihjeitä niistä saimme sosiaalisen median keskusteluista, blogimme kommenttiosiolta, sähköpostin välityksellä ja ihan puhelimitse. Teimme myös kyselyitä. Tavoitteenamme oli ymmärtää seuraajiamme paremmin kuin he ymmärtävät itseään.
Kaiken tuon keskeltä alkoi erottua asioita, jotka estivät heitä toteuttamastaan unelmiaan ja ymmärsimme mitä osaamista heiltä puuttui. Kävi selväksi, että pystyisimme heitä auttamaan, koska tiesimme kuinka netissä tehdään (ja ei tehdä) bisnestä.
Meiltä pyydettiin blogitekstejä laajempaa valmennusta kerta toisensa jälkeen. Ihmiset tuntuivat olevan valmiita maksamaan meille, jotta jakaisimme osaamisemme semmoisessa paketissa, joka nopeuttaisi heidän matkaa menestykseen.
Ja niin teimme.
Moni seuraajamme oli unelmoinut e-kirjan kirjoittamisesta ja koska ymmärsimme seuraajiemme avustuksella kirjan kirjoittamisen ydinongelman, saimme idean E-kirja mastermind -valmennuksesta, jossa on tavoitteena kirjoittaa ensimmäinen kirja puolen vuoden aikana.
Loimme kurssipohjan Campwireen ja pistimme ilmoituksen tulevasta kurssista silloiselle pienelle sähköpostilistallemme, jossa kerroimme kurssin lupauksen ja sen mitä siinä tulisi tapahtumaan. Hetki tuon jälkeen tilillämme oli kymmeniä tuhansia euroja innokkailta kirjailijoilta.
Tästä alkoi intensiivinen matka tulevien kirjailijoiden kanssa. Heidän kanssa töitä tehden kävi ilmi lisää tarpeita ja niitä lähdimme täyttämään tulevilla ja syventävillä valmennuksilla.
Kaikki tämä lähti siitä, että loimme loistavaa sisältöä, jota on haluttu lukea ja pistimme keskiöön ihmisten tarpeiden ymmärtämisen. Sitten vain täytimme niitä tarpeita.
Vinkkejä tämän toteuttamiseen:
- Voit tuottaa ilmaista materiaalia esim. omaan blogiin, Youtubeen tai vaikkapa Facebook-sivuille, joiden ympärille keräät yleisön.
- Jos päädyt rakentamaan blogin, suosittelen siihen WordPress-alustaa.
- Kerää sähköpostilistaa alusta alkaen, jotta saat yleisöösi yhteyden uudestaan ja uudestaan.
- Suosittelen ehdottomasti myös kokeilemaan Facebook-mainontaa yleisön keräämiseen, koska sitä kautta saat yksityiskohtaista tietoa siitä, ketkä reagoivat mainoksiisi parhaiten. Jos tämä kiinnostaa, sinun kannattaa ladata ilmainen Parhaat Facebook Mainokset -opas itsellesi.
- Jos haluat myydä digituotteita helposti ilman teknistä säätämistä, kannattaa katsastaa Campwire-verkkokoulutusalusta.
- Näe yleisön ymmärtäminen salapoliisin työnä, jossa tutkit mitä tarpeita yleisölläsi on. Seuraajasi antavat kyllä vinkkejä siitä, mitä he mahdollisesti haluavat ja tarvitsevat.
Tässä vielä plussat ja miinukset tästä lähestymistavasta:
+ Jos sinulle on selvää mistä aihealueesta haluat puhua, tällä tavalla voit ryhtyä luomaan pidemmän aikajänteen ihmissuhdetta seuraajiisi.
+ Tulet ymmärtämään seuraajiasi hyvin ja se voi antaa sinulle kilpailuedun, jota sinulta ei voi viedä pois.
+ Tämä helpottaa myytävän tuotteen idean etsimistä, koska yleisösi tulee sen sinulle kertomaan suorasti tai epäsuorasti.
+ Ymmärtämällä asiakastasi voit tehdä helpommin hyvin myyviä tuotteita, koska tiedät mitä he haluavat ostaa ja mitä sanoja he käyttävät ongelmiensa ja unelmiensa kuvaamiseen. Tämä voi puolestaan säästää työtä ja helpottaa tulosten saamista, koska arvailtavien asioiden määrä vähenee.
– Käynnistys voi olla hidasta, koska sinun tarvitsee tehdä loistavaa materiaalia, joka erottuu muusta internetistä löytyvästä harmaasta massasta.
TAPA 2: Myy ja kerää yleisö vasta sitten
Toisessa tavassa asiat tehdään hyvin eri tavalla kuin ensimmäisessä. Koko homma aloitetaan tutkimalla markkinoiden täyttämättömiä tarpeita. Kun tarve on löytynyt, pistät tuotteesi myyntiin ja ohjaat potentiaalisia ostajia tuotteesi esittelevälle myyntisivulle. Kun kassakone alkaa kilkattaa, alat kerätä yleisöä aiheesi ympärille.
Toimi näin:
- Etsi täyttämättömiä tarpeita markkinoilta, joita juuri sinä haluat täyttää.
- Valitse minkä tuotteen myyntiä haluat testata.
- Rakenna tuotteellesi myyntisivu, jolla perustelet tuotteen hyödyllisyyden.
- Aja liikennettä myyntisivulle, jonka kautta tuotteen voi ostaa.
- Kun olet saanut kassakoneen kilkattamaan, ala kerätä yleisöä ja ymmärtää sitä entistä paremmin.
Olin mukana tutkimassa Suomen hyvinvointimarkkinaa ja havaitsin siellä mahdollisen tarpeen naisille suunnattuun hyvinvointiaiheiseen verkkokurssiin.
Lähdimme sitten testaamaan, olisiko naisilla intoa jumpata kotona verkkokurssin tahtiin. Teimme tuotteelle yksinkertaisen myyntisivun ja kokeilimme ajaa potentiaalisia ostajia sinne Googlen Adwordsin ja Facebook-mainosten kautta.
Huomasimme pian, että ihmiset reagoivat vahvasti Facebook-mainoksiimme ja myyntisivu teki tehtävänsä. Kun kauppaa rupesi syntymään, oli helppoa lähteä parantamaan arvauksia siitä, kuka verkkokurssin ihanteellinen ostaja oikein olisi ja millä sanoin tuotteesta pitäisi puhua, jotta kauppa kävisi.
Lopulta kaikki palaset alkoivat loksahdella paikoilleen ja siirryimme rakentamaan myös aktiivisemmin Facebook-sivua, sähköpostilistaa ja blogia tuotteen ympärille, joiden avulla ihmissuhteen luonti olisi helpompaa. Tämä on tehnyt myös uusien tarpeiden huomaamisesta helpompaa.
Tämä kaikki ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella, vaan tämä lähestymistapa vaatii osaamista. Kauppaa ei nimittäin välttämättä synny, jos ei tiedä mitä tekee. On nimittäin mahdollista, että:
- tuotteelle ei ole kysyntää ja kysynnän joutuu itse luomaan rakentamalla yhteisön aiheen ympärille ja kouluttamalla ihmisiä luoden tarvetta
- ei osata ohjata potentiaalisia ostajia tuotteen myyntisivulle esim. Facebook-mainosten kautta tarpeeksi edullisesti
- ei osata kirjoittaa hyvin myyvää myyntisivua
Yleensä jos tämän reitin valitsee, pitää olla hyvät taidot maksullisen liikenteen ajamisessa, jotta voi ostaa liikennettä kannattavasti. Siis, että pystyy maksamaan mainonnasta vähemmän kuin mitä yrityksesi tilille jää rahaa.
Jos tämä kiinnostaa, kannattaa lähteä liikkeelle lataamalla Parhaat Facebook-mainokset -opas klikkaamalla tästä.
Vinkkejä tämän toteuttamiseen:
- Tutki oikeasti markkinaa ja mieti, minkä ongelman haluaisit tuotteellasi ratkaista.
- Lähde testausmentaliteetilla liikkeelle.
- Myyntisivun kirjoittaminen on oma taiteenlajinsa, mutta hyvänä nyrkkisääntönä kannattaa keksittyä siihen, mitä asiakas saa, eikä siihen, mitä sinä olet antamassa.
- Testaa monia ideoita mainoksiin ja myyntisivuihin liittyen.
- Lataa Parhaat Facebook mainokset -opas ja lähde opettelemaan kanssamme Facebook-mainonnan saloja.
Tässä vielä plussat ja miinukset tästä lähestymistavasta:
+ Voit saada liiketoiminnan käyntiin todella nopeasti, jos osaat markkinoinnin ja myynnin salat verkossa.
+ Tällä tavoin voit oppia markkinan tarpeesta ja mahdollisesta asiakkaastasi nopeasti.
+ Jos aihe ei jostain syystä kiinnostakaan sinua tarpeeksi, on se helppo vaihtaa.
– Tämä vaatii sinulta osaamista netissä tapahtuvasta myynnistä ja markkinoinnista.
– Sinulla tulee olla loistavat taidot liikenteen ostamisesta.
Mitä tekisin, jos aloittaisin nyt alusta?
Tämä on tapauskohtaista, mutta tällä hetkellä keskittyisin vahvasti blogiin ja Facebookin ympärille luotavaan yhteisöön, jolle ryhtyisin puhumaan aiheista, jotka ovat minulle tärkeitä ja joiden kanssa haluan pitkäjänteisesti toimia.
Sitten Facebookin työkalujen avulla lähtisin etsimään mahdollista unelmieni kohdetta viestilleni. Tämän jälkeen olisin heidän kanssaan yhteydessä ja pyrkisin tarjoamaan jotain myytävää, jossa kokeilisin ihmisten ostohaluja ja millä sanoilla asia kannattaa kuvailla, jotta kauppa käy.
Tämä kaikki tietysti ei ole niin yksinkertaista kuin kuulostaa, koska jos esim. viestintä on huonoa, ei kauppaakaan tule. Tai jos viestintä on hyvää, mutta työkaluja ei osata käyttää kaikista parhaiten, ei tuloksia välttämättä tule.
Suosittelen, että tulet mukaan tulevaan Facebook-valmennukseen, jos haluat kiihdyttää a) sinun tulevia bisneksiä tai b) sinun nykyisiä bisneksiäsi tai c) uraasi markkinoinnin parissa. Pääset siihen mukaan lataamalla oppaan.
Toivottavasti tästä oli sinulle apua!
Mitä ajatuksia heräsi? Millaisia bisneksiä sinä haluaisit rakentaa ja kumman tavan itse valitsisit? Kommentoi alle!