Facebook-mainonnan hinta

Kuinka paljon Facebook-mainonta maksaa?

Facebook-mainontaan käytetään koko ajan enemmän rahaa Suomessa. Viime vuonna kasvua tapahtui 29,9%, mikä on enemmän verrattuna mihinkään muuhun digimainontakanavaan.

Jos sinä et mainosta tuotteitasi tai palveluitasi Facebookissa, saatat huijata itseltäsi mahdollisuuden kasvattaa yritystäsi ennätysvauhtia.

Vaikka Facebook-mainonta on loistava tilaisuus vielä tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa, helpommaksi se ei tule muuttumaan.

Mutta saatat miettiä itseksesi…

“Onko Facebook-mainonta oikea vaihtoehto minun bisnekselleni?”

“Voinko tehdä verkkokurssin ja mainostaa sitä kannattavasti Facebookissa?”

“Kuinka paljon minun pitää sijoittaa aikaa ja rahaa Facebook-mainontaan saadakseni tuloksia?”

“Mitä tarvitsen, etten menetä rahaa Facebook-mainonnalla?”

Se on totta, että Facebook-mainonta ei sovi kaikille.

Saatat kuitenkin yllättyä siitä, kuinka helposti Facebook-mainonnalla voi päästä alkuun.

Onko Facebook-mainonta oikea ratkaisu juuri sinulle? Mikä on Facebook-mainonnan hinta? Lue tämä artikkeli ja käytä ilmaista FB-kustannuslaskuria, jonka saat kohta.

Miksi juuri Facebook-mainonta?

Moni yrittäjä on ihastunut ns. ilmaisiin markkinointimenetelmiin, kuten bloggaamiseen, sosiaalisessa mediassa pyörimiseen jne.

Totuus kuitenkin on, että ne eivät ole ilmaisia.

“Ilmaisiin” markkinointimenetelmiin kuluu kaikkein arvokkainta resurssiamme, eli aikaa.

Älä ymmärrä minua väärin – Sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi ja muut “ilmaiset” menetelmät voivat toimia. Me itsekin käytämme ja suosittelemme niitä!

On kuitenkin tärkeää tietää ilmaisten ja maksullisten kanavien erot.

Ilmaiset kanavat vaativat kärsivällisyyttä. Niitä on vaikea kontrolloida, eli niiden ennustettavuus on heikko. Esimerkiksi hakukoneoptimointi on altis Googlen päivityksille, jotka ovat syösseet kokonaisia bisneksiä konkurssiin. Ne myös skaalautuvat huonosti – sinä saatat pitää yrityksesi pystyssä niiden avulla, mutta yrityksen kasvattaminen niiden avulla ei ole ihan niin yksinkertaista.

Mitä hyötyjä maksetuilla kanavilla, eli mainonnalla on suhteessa ilmaisiin menetelmiin?

Mainonnalla pääset nopeammin liikkeelle. Tämä on totta varsinkin Facebookissa, jossa tutkimusten ja meidän omien kokemustemme valossa, sinä voit tavoittaa 1000 ihmistä n. 5 €:lla, ja klikkaukset maksavat Suomessa keskimäärin n. 0,3 €.

Ja mikä parasta…

Mainostaminen ei maksa mitään, jos tiedät mitä teet. Lue eteenpäin selvittääksesi, miten tämä on mahdollista.

Kuinka paljon Facebook-mainonta maksaa?

0€

Facebook-mainonta maksaa 0€.

Täh?!

Anna kun selitän.

“Kuinka paljon FB-mainonta maksaa?” on tyhmä kysymys.

Facebook-mainontaan käytetty raha on sijoitus, ei kustannus.

Ehkä tämä kuulostaa itsestäänselvältä, mutta selvästi se ei ole, koska niin moni kysyy “mikä on FB-mainoksen hinta?” tai “onko minulla varaa FB-mainontaan?”

Me olemme tottuneet ajattelemaan rahan käyttöä kustannuksina.

Me käytämme rahaa ruokaan, vaatteisiin, teknologiaan jne. Se raha on poissa, eikä tule takaisin. Se on kustannus.

Sijoituksen tekeminen on fundamentaalisesti eri asia.

Vaikka siihen liittyy riskinsä, sijoituksen on tarkoitus tulla takaisin. Ja sinun tehtäväsi on minimoida se riski.

Sen takia oikea kysymys ei ole “kuinka paljon FB-mainonta maksaa?”

Oikea kysymys on “miten minä teen Facebook-mainonnasta kannattavaa yritykselleni?”

Kyse on yksinkertaisesta kaavasta:

Jos Facebook-mainontaan sijoittamasi raha tuottaa voittoa, pystyt käyttämään mainontaan rahaa niin paljon kuin mahdollista.

Esimerkiksi…

Jos nettoaisit 2 € aina kun sijoittaisit 1 € FB-mainontaan, kuinka paljon sijoittaisit?

Tai itse asiassa…

Jos nettoaisit 1 € aina kun sijoittaisit 1 € FB-mainontaan, kuinka paljon sijoittaisit??

Siinäkin tapauksessa ainakin minä sijoittaisin niin paljon kuin mahdollista! Vaikka en tekisi voittoa FB-kampanjallani, saisin yritykselleni asiakkaita, jotka jatkossa ostaisivat yritykseltäni lisää tuotteita. Pitkällä tähtäimellä tekisin siis voittoa.

Miten minä teen Facebook-mainonnasta kannattavaa yritykselleni?

Kuvittele tämä skenaario:

Yritys XYZ käyttää Facebook-mainontaa kasvattaakseen sähköpostilistaansa ja hankkiakseen asiakkaita.

XYZ saa uusia sähköpostikontakteja 5 €:n hintaan Facebookista. Se on aika korkea hinta sähköpostikontaktista, mutta ollaan konservatiisia tässä skenaariossa, koska minä en halua luoda mitään perusteetonta hypeä.

Hyvä markkinoija pystyisi konvertoimaan noista sähköpostikontakteista n. 10% asiakkaiksi (eli sadasta kontaktista 10 ostaisi), riippuen vähän tuotteen hinnasta, mutta ollaan jälleen konservatiivisia – sanotaan, että XYZ pystyy konvertoimaan vain 1%.

Tämä yritys tarvitsee siis 100 sähköpostikontaktia hankkiakseen yhden asiakkaan. 100 sähköpostikontaktia maksaa XYZ:lle 500 €. Heidän täytyy siis sijoittaa 500 € yhtä asiakasta kohden.

Jos he siis haluaisivat esim. 100 uutta asiakasta joka kuukausi, heidän pitäisi sijoittaa 50 000 € per kuukausi Facebook-mainontaan.

Se on jo aika paljon, varsinkin pienyrityksille.

Mutta katsotaan näitä lukuja vähän toisesta näkökulmasta…

Kuten aikaisemmin käsittelimme, jos yritys tuottaa voittoa tai on ainakin tasoissa, se pystyy sijoittamaan mainontaan periaatteessa niin paljon rahaa kuin mahdollista.

Skenaarion yrityksellä tavoite oli 100 asiakasta, mutta…

Ajattele jos tavoitteesi olisi vain kannattavan mainoskampanjan löytäminen.

Minun tarvitsee vain tehdä yksi pikku viilaus yllä olevaan skenaarioon muuttaakseni sen kannattavaksi kampanjaksi:

Sanotaan, että yritys XYZ nettoaa 500 € jokaista myyntiä kohden.

Katsotaanpa lukuja uudestaan:

500 € sijoitus mainontaan
100 sähköpostikontaktia
1 myynti
nettomyyntiä 500 €

Eli…

Yritys ei ole menettänyt mitään rahaa.

Se voi jatkaa mainoskampanjaan sijoittamista.

Pian he saattavat huomata, että kampanja jatkaa toimimistaan samalla tavalla.

He siis ovat löytäneet kannattavan mainoskampanjan!

Ja kaikki alkoi melko pienestä 500 €:n sijoituksesta.

Nyt kun heillä on toimiva kampanja, he voivat sijoittaa siihen enemmän rahaa.

He voivat alkaa tekemään muutoksia siihen kampanjaan, jotta se tuottaisi voittoa… ja koska he ovat näin lähellä sitä voitolliseksi pääsyä, niiden muutosten ei tarvitse edes olla suuria! Sellaisiin muutoksiin pystyy lähes kuka tahansa.

Riittääkö 500 €:n sijoitus kannattavan mainoskampanjan löytämiseen?

Me olemme nähneet tapauksia, joissa kannattava kampanja on löytynyt paljon edullisemminkin. Mutta myös tapauksia, joissa 500 € ei ole riittänyt.

Mutta mitä juuri sinä tarvitset löytääksesi kannattavan Facebook-kampanjan?

Käytä alla olevaa kannattavuuslaskinta selvittääksesi:

Onko Facebook-mainonta oikea ratkaisu juuri sinulle? [Facebook-kannattavuuslaskin]

Kuinka paljon sinun pitää sijoittaa aikaa ja rahaa Facebook-mainontaan kannattavan kampanjan löytämiseksi?

Käytä tätä ilmaista työkalua ja voit saada vastauksen kysymykseesi:

Facebook-mainontaan vaikuttaa paljon eri tekijöitä, minkä takia en voi luvata, että tämän laskimen tulos vastaisi todellisuutta. Se olisi edesvastuutonta meiltä. Sinä voit kuitenkin hahmotella eri skenaarioita sen avulla. Leiki sillä niin paljon kuin sielu sietää!

Kun olet käyttänyt laskinta, sinun pitäisi olla paremmin tietoinen siitä, onko Facebook-mainonta oikea ratkaisu sinulle vai ei, ja mitä Facebook-mainonnassa menestyminen vaatii.

Mitro Patrikainen

Olen kirjoittaja, tarinankertoja ja viihdyttäjä. Olen tieteilijä, nörtti ja tekniikan ihmelapsi. Olen romantikko, kapinallinen ja auttamishaluinen. Rakastan internet-markkinointia ja verkkokurssibisnestä, koska silloin saan olla kaikkea tätä. Digivallankumouksessa minä suunnittelen ja optimoin myyntitunneleita, kirjoitan sisältöä ja mainoksia, teen teknistä säätöä kulissien takana ja paljon muuta.