Kirjailijat ovat hyvällä asialla ja olisimme kiitollisia, jos auttaisit levittämään tietoa heidän kirjoistaan. Siispä, klikkaa alta ja auta. 🙂

Kirjailijoiden kirjatiivistelmät:

  • Tuulia Haikarainen – Oletko aloittamassa uudessa esimies- tai johtotehtävässä? Onnistumismahdollisuutesi uudessa tehtävässä moninkertaistuvat, kun laadit itsellesi suunnitelman 100 ensimmäiselle päivälle
  • Tomi Juhani Berg – Työllisty ja saavuta onnellinen elämä – Norjassa!
  • Timo Jokela – Unelmoitko kehityshankkeesta, jossa alusta lähtien olet aidosti selvillä, mitä asiakkaasi tarvitsee?
  • Tarja Kekäläinen – Löydä tulevaisuutesi yrittäjyydestä: kuinka selvitä kaikesta mitä yrittäjänä oleminen vaatii ja samalla vielä pyrkiä kasvattamaan yrityksen toimintaa?
  • Johanna Vesterinen – Viiden askeleen malli asiakaskeskeisyyden kehittämiseen: käsikirja yrityshenkilöille, joiden työn kuvaan kuuluu asiakaskokemusten kehittäminen
  • Harri Karkkila – “Voiko minunkin liiketoiminnastani tulla Asiakasmagneetti?” Näin sen teet
  • Suoma Korkalainen – Hoitoalan ammattilainen: sinulla on voimavaroja; etsi, löydä ja ota ne käyttöön
  • Jaana Merasvuo – Karismaattinen puhuja: ohjeita puhetilaisuuteen valmistautumiseen positiivisen ajattelun kautta
  • Raija Kämäräinen – Käytännön neuvoja palvelujen tuotteistusta ja palvelumuotoilua suunnitteleville organisaatioille sekä uusia ajatuksia työn jo aloittaneille

Tuulia Haikarainen

Oletko aloittamassa uudessa esimies- tai johtotehtävässä? Onnistumismahdollisuutesi uudessa tehtävässä moninkertaistuvat, kun laadit itsellesi suunnitelman 100 ensimmäiselle päivälle

Menesty johtajana – 100 ensimmäistä päivää

Oletko aloittamassa uudessa esimies- tai johtotehtävässä? Pohditko, miten saada näkyviä tuloksia aikaan, energisoida tiimi tai hallita sidosryhmien odotukset? Onnistumismahdollisuutesi uudessa tehtävässä moninkertaistuvat, kun laadit itsellesi suunnitelman 100 ensimmäiselle päivälle ja otat tehtäväsi pala palalta haltuun hallitusti 100 ensimmäisen päivän aikana.

Kirjassani esittelen yksinkertaisen mallin, joka opastaa sinua 100 päivän suunnitelman rakentamisessa, tehtävän hallitussa haltuunotossa ja uuden tiimin energisoinnissa. Luettuasi kirjan tiedät, mihin asioihin keskittyä ja missä vaiheessa niin, että yllätät positiivisesti sidosryhmäsi ja toteutat ensimmäiset merkittävät tekosi tiimisi kanssa 100 ensimmäisen päivän aikana. Kirja soveltuu niin ylimmälle johdolle kuin vaativissa esimies- ja asiantuntijatehtävissä toimiville.

Olen Tuulia Haikarainen, johdon sparraaja ja fasilitoija yrityksessäni First 100 Days Solutions Oy. Olen tutkinut 100 päivän prosessin menestystekijöitä, sparrannut johtajia 100 päivän matkalla sekä haastatellut 100 päivän matkan taittaneita. Nyt kokoan parhaimmat oivallukseni kirjaan, jotta sinä onnistuisit omalla 100 päivän matkallasi.

Liian moni johtaja hyppää uuteen tehtävään ilman suunnitelmaa: 40 % uudessa tehtävässä aloittavasta johtajasta epäonnistuu, ja noin 70 % johtajista väittää pystyvänsä keskimäärin 50 % parempaan tuottavuuteen, jos aloitus olisi paremmin organisoitu. Hyvin organisoidulla aloituksella nostat todennäköisyyttäsi hoitaa tehtävä onnistuneesti loppuun 50 %:stä 90 %:iin.

Perusta tehtävässä onnistumiselle rakentuu 100 ensimmäisen päivän aikana. Sinä aikana luot suhteen sidosryhmiisi ja määrität suunnan, toiminnan ripeyden ja tavat sekä arvopohjan, johon toiminta perustuu. Käyttämällä tämän ajan viisaasti, olet lähempänä tavoitteitasi.

E-kirja mastermind II on tarjonnut minulle kullanarvoiset eväät kirjan kirjoittamiseen. Kiitos Pekka! Suosittelen lämpimästi kurssia kaikille ensikirjan kirjoittajille!

Käy lukemassa lisää: www.100ensimmaistapaivaa.fi

 

Tomi Juhani Berg

Työllisty ja saavuta onnellinen elämä – Norjassa!

Olen Tomi Berg, Norjassa asuva yrittäjä.

Norja on valtavien luonnonrikkauksien ja niiden taitavan hyödyntämisen myötä tullut yhdeksi maailman rikkaimmaksi maaksi. Norjassa työntekijän edut ovat hyvin turvatut ja palkkatasot ovat maailman huippuluokkaa.

Norja tarjoaa valtavasti mielenkiintoisia työ – ja uramahdollisuuksia. Silti tuntuu, että vain harvat suomalaiset oikeasti ymmärtävät, mistä Norjassa työskentelyssä oikeasti on kyse ja mitä kaikkia mahdollisuuksia Norja tarjoaa.

Olemmekin perustaneet Suomeen ”Norway Work Coaching” -valmennusyrityksen, jonka tarkoituksena on jakaa ihmisille mahdollisimman paljon käytännön tietoa Norjasta ja Norjan työmahdollisuuksista. Missiomme on auttaa mahdollisimman montaa ihmistä työllistymään ja saavuttamaan onnellisemman elämän. Itse tunnen Norjan jo yli 18 vuoden ajan ja voin vilpittömästi kertoa, etten ole katunut sekuntiakaan, että aikoinaan otin riskin ja läksin kohti tuntematonta.

Ennenkuin Norway Work Coaching Oy voi tehokkaasti valmentaa muita, pitää meidän itse valmentautua. E-kirjakurssi Mastermind 2 on ollut loistavana apuna minulle henkilökohtaisesti matkalla kohti tavoitettani. Pekka Mattila on todellakin lyönyt valmennuksessa kaiken osaaamisensa ja taitonsa peliin ja hänelle kuuluukin suuri kiitos siitä, että myös minun henkilökohtaiset unelmat ihmisten auttamisesta realisoituvat näin upealla tavalla kirjan muodossa.

Norjan Työopas -kirja ilmestyy elokuun 2014 lopussa. Norjan työopas -kirjaan on tiivistetty suuri määrä käytännön tietoa Norjan työmarkkinoista. Lisäksi kirja sisältää satoja hyödyllisiä nettiosoitteita ja myös tiivistelmän siitä miten itse Norjaan aikoinaan päädyin.

Esimakua Norjasta saat liittyessäsi sisäpiiriin ja tilatessasi ilmaisen raportin. Raportin tilaajat saavat myös ensimmäisien joukossa tietoa Norjan Työopas -kirjan lanseerauspäivästä.

Käy lukemassa lisää: mitensaadatoitanorjasta.launchrock.co

 

Timo Jokela

Unelmoitko kehityshankkeesta, jossa alusta lähtien olet aidosti selvillä, mitä asiakkaasi tarvitsee?

Olen Timo Jokela, FT; käytettävyyden ja laadun kehittämisen ammattilainen yli 20 vuoden ajalta. Kerron tulevassa e-kirjassa uudesta, erilaisesta lähestymistavasta haastatella asiakasta ja käyttäjiä. Hankit nopeasti syvällisen ymmärryksen heidän tarpeistaan, ja samalla autat heitä ymmärtämään itsekin, mitä tarvitsevat. Kehitystiimi saa yhteisen kielen ja ymmärtää aidosti alusta lähtien, mikä on se, mitä pitäisi kehittää. Menetelmä kehitetty IT-alalla mutta toimii laajemminkin; käytetty esim. organisaatioiden kehittämisessä.

E-kirja mastermind on tukenut kirjan kirjoittamista mainiosti. Erityisesti olen pitänyt “kehys” -ideasta, joka tekee kirjan rakenteen ymmärrettäväksi ja mielenkiintoiseksi lukea.

Käy lukemassa lisää: asiakastarve.launchrock.com

 

Tarja Kekäläinen

Löydä tulevaisuutesi yrittäjyydestä: kuinka selvitä kaikesta mitä yrittäjänä oleminen vaatii ja samalla vielä pyrkiä kasvattamaan yrityksen toimintaa?

Elämässä pitää olla draivia, sanotaan. Raha, varallisuus, toimeentulo ja ostovoima ovat tämän hetken sanoja ja hallitsevat elämäämme ja ohjaavat ajatuksiamme ja toimintaamme. Perusunelmana on se, että hankitaan hyvä koulutus. Se on pääsylippu hyvään työpaikkaan ja hyville palkoille. Joidenkin mielessä siintelee toisenlainen unelma. Toive riippumattomuudesta, omien unelmien toteuttamisesta ja elämästä, jossa itse voi määrätä mitä tekee ja milloin. Tämä ryhmä on syntynyt yrittäjiksi, vai onko?

Yrittäjäksi ryhtyminen antaa vapautta elämään, näin ainakin uskotaan. Kirjassa pureudutaan yrittäjyyden olemukseen heti yrityksen perustamisen jälkeen. Siihen vaiheeseen, kun unelmat alkavat muuttua todellisuudeksi. Kuinka moni yrittäjäksi ryhtynyt huomaa pienen ajan kuluttua, että yrittäjyys nielee kaiken ajan, kiire tappaa luovuuden ja selviämisen sekä menestymisen tavoittelu vie mukanaan kaiken elämänilon? Kuinka tähän tilanteeseen pitäisi reagoida ja mitä on tehtävissä?

Yritysten määrä on tasaisesti kasvanut vuosittain, mutta edelleen vain murto-osa aloittaneista yrityksistä lähtee kasvun tielle. Yrittäjyyden arvostusta on pyritty kasvattamaan erityyppisillä toimenpiteillä, siksi yrittäjyysilmapiiri on positiivisempi kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Yrittäjyyskasvatus alkaa kouluissa varhain ja myös ohjaus- ja neuvontatoiminta on mahdollistanut yritystoiminnan joustavaa aloittamista. Yrityksen perustamisen byrokratiaa on helpotettu mm. lainsäädännön avulla. Yrityksen perustaminen on siis sujuvampaa, mutta yritysten kehittyminen ja kasvaminen eivät ole ratkaisevasti nopeutuneet. Yrityksen kasvun toteutuminen edellyttää yritykseltä ja yrittäjältä kasvukykyä ja kasvuhalua, lisäksi kasvuun liittyvät ympäristön luomat mahdollisuudet.

Kuinka selvitä kaikesta mitä yrittäjänä oleminen vaatii ja samalla vielä pyrkiä kasvattamaan yrityksen toimintaa? Tämä kysymys pyörii varmasti monen yrittäjäksi ryhtyneen mielessä, varsinkin, jos toimii yksinyrittäjänä. Kirjassa käydään läpi yrittäjyyden polkua askel askeleelta kivine ja kantoineen, välillä ollaan myrskyn silmässä ja toisinaan taas rauhallisilla vesillä. Kirjassa annetaan ajatuksia kehittämiseen, selviämiseen ja yrittäjän elämään sekä jaksamiseen. Siinä käsitellään onnistumiset ja epäonnistumiset ja niistä selviäminen käytännön ja kokemusten kautta. Kirjassa eri alojen toimivat pienyrittäjät antavat vinkkejään haastattelujen kautta siihen, mitä yrittäjyys todella on. He jakavat lukijalle kirjassa pieniä siruja iloistaan ja suruistaan voimavaraksi yrittäjyysmatkalle. Kirja haluaa osaltaan olla luomassa menestystarinoita iloisista, hyvinvoivista kasvuyrittäjistä tai antamassa uskoa mikroyrittäjän oman osaamisen vahvuuteen.

Olen yrittäjä, opettaja, kouluttaja ja matkailualan kehittäjä, jolla on vuosien kokemus pk-yritysten kanssa toimimisesta ja myös yrittäjyydestä. Olen kokenut myös yrittäjyyden nurjan puolen ja vaikeudet, mutta selvinnyt niistä voittajana. Minulla on YTM tutkinto loppuvaiheessa, pääaineena Paikallistalouksien kehittämisessä minulla on yrittäjyys.

Ilman E-kirja mastermind kurssia tämä kirja olisi valmis vasta vuonna 2025, nyt se on valmis syksyllä 2014.

Käy lukemassa lisää: omanelamansahaltija.launchrock.co

 

Johanna Vesterinen

Viiden askeleen malli asiakaskeskeisyyden kehittämiseen: käsikirja yrityshenkilöille, joiden työn kuvaan kuuluu asiakaskokemusten kehittäminen

Kirja esittelee mallin, jossa keskitytään viiteen asiakaskeskeisen kulttuurin osa-alueeseen ja niiden kehittämiseen. Teorian ja käytännön kokemusten lisäksi kirja sisältää vinkkejä, resurssilinkkejä, suositeltua kirjallisuutta, blogeja ja nykytilan arviointimateriaaleja kehitysprojektien valitsemista ja priorisointia varten.

Hyvä asiakaskokemus on tulosta yrityksen sisällä tehtävästä systemaattisesta työstä, joka kattaa kaikki organisaation osat ja vaatii eri yksikköjä toimimaan yhteistyössä. Asiakaskokemustyöhön on muutaman viime vuoden aikana maailmanlaajuisesti ryhdytty perustamaan tiimejä ja työrooleja. Kirjani, joka julkaistaan englanninkielisenä, on tarkoitettu näiden tiimien avuksi.

Kirja koostuu mallista, jossa asiakaskeskeisyyden olennaiset alueet on jaettu viiteen osa-alueeseen: Yrityksen ja johdon sitoutuminen (Commitment), Asiakkaiden kuunteleminen (Listen), Saadun palautteen analysointi (Analyze), Henkilöstön innostaminen (Engage) ja Toimenpiteiden läpivienti (Act). Jokainen aihealue muodostaa oman kokonaisuutensa, joka sisältää sekä teoriaa että käytännön kokemuksia. Luvun lopussa on aina vinkkejä, resurssilinkkejä, suositeltua kirjallisuutta ja blogeja sekä lomake organisaation nykytilan arviointia varten.

On olemassa useita tutkimuksia, jotka osoittavat, että hyvää asiakaskokemusta luovat yritykset pärjäävät paremmin kuin ne, jotka eivät siihen panosta. Uskon, että yrityksen sisällä syntyvät asiakaskeskeisyyden asenteet ja toimenpiteet auttavat menestyksen luomisessa. Toivon, että kirjani auttaa osaltaan luomaan tuota menestystä.

Olen Johanna Vesterinen ja työskenneltyäni pitkään kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä erikokoisissa yrityksissä toimin nyt yrittäjänä asiakaskeskeisyyden kouluttajana ja asiantuntijana. Olen ollut työelämässä mukana sekä hyvin onnistuneissa projekteissa että myös välillä hakannut päätä seinään. Haluankin nyt jakaa kokemiani asioita niin, että muut samalla alalla toimivat voivat käyttää oppeja hyväkseen ja välttää asioiden etenemistä haittaavia sudenkuoppia.

E-kirja mastermind on ollut erittäin kiva ja innostava ohjelma.

Käy lukemassa lisää: focusoncustomers.launchrock.co

 

Harri Karkkila

”Voiko minunkin liiketoiminnastani tulla Asiakasmagneetti?” Näin sen teet.

Vaikka meillä ja kilpailijalla on samanlaiset tuotteet, samanlaiset organisaatiot ja yhtä kyvykäs henkilöstö, on kilpailija kuitenkin aina askeleen edellä. Hopeasija, vaikka kuinka pienellä erolla, ei lämmitä, koska kaupanteossa on vain ykkössija ja hävinneet. Asiakkaan valinta on absoluuttinen.

Kirjassa kuvataan uusissa tutkimuksissa löydetty malli siitä, miten asiakas tekee kaikki valintansa, sekä keinot yritykselle, miten tämän tiedon avulla voidaan liiketoiminnasta – tuotteista, palveluista ja prosesseista – kehittää asiakasta houkuttava Asiakasmagneetti.

Kirja pyrkii vastaamaan mm seuraaviin ongelmiin:

  • uusasiakashankinta; miten saada uusia asiakkaita
  • asiakaskunnan laajentaminen
  • kassavirta: miten varmistaa kassavirran riittävyys
  • myynnin tehokkuus; miten lisätä onnistumisia myynnissä, miten saada kauppoja
  • markkinointi; miten kasvattaa markkinoinnin tehokkuutta
  • hinta; miten saada kunnon hinta
  • kannattavuus, tuloksellisuus; miten parantaa kannattavuutta
  • miten parantaa työssä jaksamista ja keskittyä oikeisiin asioihin
  • resurssit ja prosessit; riittävyys, laadukkuus, tuottavuus
  • työmotivaation ja työhyvienvoinnin ylläpitäminen

Olen Harri Karkkila, tekniikan tohtori, ja olen toiminut useiden yritysten johtotehtävissä /myynti- ja markkinointijohtajana, liiketoimintajohtajana ja toimitusjohtajana, tutkinut strategista johtamista ja asiakkaan päätöstekijöitä ja väitellyt aiheesta. Arvosuhde-malli ja käsite Asiakkaan Arvokokemus ovat kehittämiäni ja ne perustuvat satoihin tutkimuksiin aiheesta ja niiden soveltamisesta. Toimin asiantuntijana ja kouluttajana yrityksessäni Plusbox Yritysvalmennuksessa.

Käy lukemassa lisää: www.arvokokemus.fi/kirja.htm

 

Suoma Korkalainen

Hoitoalan ammattilainen: sinulla on voimavaroja; etsi, löydä ja ota ne käyttöön

Muutosta ei saada aikaan käskemällä ja ylhäältäpäin. Muutoksen on tapahduttava ihmisessä itsessään, ajattelussa, puheessa, toiminnassa ja yleensäkin suhtautumisessa itseen. Roolinvaihtoa apuna käyttäen on mahdollista tutkia omaa suhtautumista toisiin ihmisiin ja asioihin. On kysymys vuorovaikutuksesta ja dialogista, uskomuksista ja siitä puheesta, mitä me itsellemme puhumme.

Kerron kirjassani oman tarinani kautta, miten selvisin koulu- ja työpaikkakiusaamisesta, työpaikkasyrjinnästä ja uhrin asemaan asettumisesta oman elämäni subjektiksi.

Kohderyhmänä ovat erilaista hoitotyötä tekevät ihmiset, naiset ja miehet. Julkishallinnon suuri haaste on se, että siellä suunnitellaan käytänteitä, joilla kuvitellaan ratkaistavan esim. vanhushuollon viihtyvyys ja hyvä-hoitostandardit. Monissa lukemissani viisivuotis-suunnitelmissa kuvataan miten “otetaan ihmisten kaikki voimavarat käyttöön.” Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että ihmiset yksinäistetään omiin huoneisiinsa ja hoito on enimmäkseen säilyttävää. Henkilöstön on herättävä ajattelemaan omilla aivoillaan ja ruvettava tekemään valintoja eläytyen toisen ihmisen osaan. Organisaation tehtävänä on antaa tukea ja resursseja tehtävän toteuttamiseen ja mahdollistaa se, että turhaa lakien ja asetusten viidakkoa ei käytetä luovuuden esteenä.

On opittava kyseenalaistamaan ulkoa tulevia ohjeita ja muutettava ne, mitkä ovat laadukkaan elämän esteenä. Kyse on ikään kuin puusta juurineen ja multineen. Maa on organisaatiot ja päättäjät, juuret ovat hoitotyötä tekevät henkilöt ja oksat, lehdet ja kukat ovat palvelua tarvitsevat ihmiset. Puu tarvitsee juuret ja maaperän, missä kasvaa, mutta mänty kasvaa vaikka kivisellä luodolla ja kestää tuulet ja tuiskut. Juuret kuvaavat ihmisen omien voimavarojen haltuunottoa ja sitä kautta elämään tulee uutta puhtia myös ihmisten hoidossa ja huolenpidossa.

Olen Suoma Korkalainen, koulutukseltani psyko- ja bibliodraamaohjaaja ja työskennellyt pitkään kehitysvammaisten kanssa. Lisäksi minulla on monipuolinen kädentaitojen koulutus. Olen työskennellyt pari vuosikymmentä kehitysvammahuollon erilaisissa tehtävissa ja teen edelleenkin lähinnä vammaisten ihmissuhdetaitojen kehittämiseksi työtä. Oma matkani voimavarojeni löytämiseen on ollut haasteellinen, mutta äärettömän mielenkiintoinen. Haastetta lisää vielä se, että fyysistä vaivoista on ihan omaa, henkiökohtaista kokemusta. Nyt tiedän, mistä puhun!

Ympärillämme tapahtuu jatkuvasti muutoksia ja myllerrystä. Työntekijänä, virkanaisena/miehenä, et tunne pysyväsi muutoksessa mukana. Jokaisesta mediasta kuuluu mantran tavoin ” on tehtävä rakennemuutos”. Vaatimukset tulevat ylhäältä päin ja onhan tunnettua,”ettei kannettu vesi kaivossa pysy.” Oletko koskaan miettinyt, mitä tarkoittaisi sinun oma “rakennemuutoksesi.” Jos tämä asia kiinnostaa sinua, sinun kannattaa ehdottomasti lukea tämä kirja ja tehdä harjoitukset jotka kirjassa ovat, saatat yllättyä. Haluatko yllättyä?

Käy lukemassa lisää: sinullaonvoimavaroja.launchrock.co

 

Jaana Merasvuo

Karismaattinen puhuja: ohjeita puhetilaisuuteen valmistautumiseen positiivisen ajattelun kautta

Kommunikaatiosta vain pieni osa on verbaalia, meidän ihmisten kesken. Merkittävä rooli on ilmeillämme, ruumiinkielellä, liikkeillämme ja tuntemuksilla. Eläinten kanssa kaikki kommunikaatio pitäisi hoitaa ruumiinkielellä, kuten eläintenkouluttajat hyvin tietävät.

Käsittelen kirjassani suullista kommunikaatiota kokonaisuudessaan tilanteissa, joissa yksi henkilö puhuu useammalle. Kirja käsittelee kommunikaatiota enemmän emotionaalisesta kuin tieteellisestä näkökulmasta. Markkinoilla olevista alan kirjoista suurin osa puhuu teorioista ja tutkimuksista. Niihin perehtyminen voi olla raskasta henkilöille, jotka eivät itse asiassa ole erityisen kiinnostuneita kommunikaatiosta alana, vaan haluavat vain parantaa taitojaan edetäkseen uralla, voidakseen esiintyä luontevalla tavalla tai saadakseen lisää itsevarmuutta puhetilaisuuteen.

Jokin aika sitten siirryin freelance –nimikkeestä yrittäjäksi, olen todellakin lifestyle-yrittäjä sanan täydessä merkityksessä. Ammattini ovat kielenkääntäjä ja konferenssitulkki sekä yritysmatkailualan yrittäjä. Kommunikaatio kuuluu siis kaikin tavoin jokapäiväiseen elämääni. Lisäksi olen jo useamman vuoden ajan opiskellut kommunikaatiota eri yliopistojen verkkokursseilla, internetistä ostamani materiaalin kautta ja lukemalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Olen suorittanut korkeamman yliopistotutkinnon vieraissa kielissä ja kirjallisuudessa Rooman yliopistossa ja erikoistunut sen jälkeen konferenssitulkkaukseen Italiassa ja Suomessa, Turun yliopistossa.

Yleinen tapa esitelmätilaisuuksien aikana on heijastaa aiheena olevaa asiaa tukevia tietoja tai valokuvia valkokankaalle samalla kun puhuja puhuu. Tämäntyyppisen “performanssin” aikana yhteys puhujan ja kuulijoiden välillä voi olla miltei olematon. Pahimmissa tapauksissa puhuja lukee suoraan paperista valmiiksi kirjoittamansa esitelmän. Silloin myös katsekontakti yleisöön jää yleensä vähäiseksi. Puheenvuoron päätyttyä kontaktia haetaan antamalla kuulijoille mahdollisuus esittää kysymyksiä. Kyseessä on eräänlainen aasinsilta tilaisuuden päättämiseen, joka itse asiassa pahentaa puhujan asemaa, koska hän siirtää vastuun tilanteen sulkemisesta kuulijoille, joilla siihen saakka on ollut täysin passiivinen rooli. Kuulijat eivät yleensä esitä tällaisessa tapauksessa kysymyksiä juuri lainkaan. Vaikka kontakti yleisöön onkin ollut heikko, on puhuja silti kommunikoinut kuulijoille jotakin: negatiivisyyttä. Syyt kaukaiseen suhteeseen puhujan ja kuulijoiden välillä ovat mitä todennäköisemmin puhujan kokemattomuus, epävarmuus käsiteltyä aihetta kohtaan tai haluttomuus puhua tilaisuudessa (mikä saattaa johtua kahdesta edellisestä seikasta).

Annan kirjassani ohjeita siitä miten ei pidä toimia ja miten on hyvä toimia. Annan lukijalle myös ohjeita puhetilaisuuteen valmistautumisesta sekä henkisesti että materiaalien suhteen. Henkinen valmistautuminen perustuu positiiviseen ajatteluun aihetta ja paikalla olevia henkilöitä kohtaan. Positiivinen asenne lähtee puhujasta itsestään ja välittyy sanattomassa muodossa kuulijoille. Käsittelen puhujan vastuuta tilanteen, käsiteltävän aiheen ja ajan hallinnasta. Positiivistä ajattelua harjoitellaan ja vahvistetaan jokapäiväisessä elämässä, niin että siitä muodostuu elämäntapa.

Kirjassa keskitytään käytännönläheisesti myös sanojen valintaan ja lauserakenteisiin sekä ei-verbaaliin kommunikaatioon, pukeutumiseen ja elekieleen. Päämääränä on luonnollinen olemus ja luonteva esiintymistapa, joka saavutetaan harjoittelun tuloksena.

Käy lukemassa lisää: karismaattinenpuhuja.launchrock.com

 

Raija Kämäräinen

Käytännön neuvoja palvelujen tuotteistusta ja palvelumuotoilua suunnitteleville organisaatioille sekä uusia ajatuksia työn jo aloittaneille

Olen Raija Kämäräinen KTK, HM. Toimin kouluttajana oman yritykseni kautta (www.stima.fi) kouluttaen asiakaspalvelua, myyntityötä, tuotteistamista ja palvelumuotoilua.

Kirjani tavoitteena on antaa käytännön neuvoja palvelujen tuotteistusta ja palvelumuotoilua suunnitteleville organisaatioille sekä uusia ajatuksia työn jo aloittaneille.

Tuotteistaminen ja palvelumuotoilu ovat käsitteinä melko vaikeita ymmärtää. Pyrin valottamaan molempia asioita mahdollisimman konkreettisella tasolla, esimerkein sekä yritysmaailmasta että julkishallinnosta. Tuotteistamisen ja palvelumuotoilun tavoitteena on löytää ratkaisuja resurssien käytön ja toiminnan tehostamiseen. Sitä kautta pystytään lisäämään myös asiakastyytyväisyyttä.

Meillä jokaisella on erittäin paljon mahdollisuuksia aivan lähellämme, mitä voisimme tuotteistaa – toisin sanoen voisimme ansaita ja saada sisältöä elämäämme. Luonnon tuotteet ja luonto sinänsä ovat esimerkkejä meitä lähellä olevista tuotteistamismahdollisuuksista.

Palvelumuotoilun keskeisenä tavoitteena on palvelukokemuksen käyttäjälähtöinen suunnittelu siten, että palvelu vastaa sekä käyttäjien tarpeita että palvelun tarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Asiakkaan palvelukokemuksen rakennuspalikoina ovat palvelun palvelutuokiot ja palvelupolku.

Palvelumuotoilussa huomio kiinnittyy kontaktipisteisiin, joiden kautta palvelu koetaan, aistitaan ja nähdään. Junaliikenteen palvelussa kontaktipisteitä voivat olla esimerkiksi mainokset lehdissä ja televisiossa, soitto puhelinasiakaspalveluun, internetsivusto, matkatoimisto, matkalippu, se mitä henkilökunta sanoo, tarjolla oleva ruoka ja aseman opasteet.

E-kirja mastermind on aktivoinut minua vastaamaan kysyntään tuotteistamisen ja palvelumuotoilun osaamisen lisäämiseksi kirjan avulla. Selkokieliselle kirjalle on ilmennyt tarvetta asikakkaiden keskuudessa. Pyrin avaamaan kahden vaikean käsitteen sisältöä konkreettisten esimerkkien kautta.

Käy lukemassa lisää: tuotteistaminenjapalvelumuotoilu.launchrock.com/