Onko e-kirjan tekeminen pyörinyt mielessäsi? Projekti on ollut kenties haaveena, mutta syystä tai toisesta kirja ei ole vieläkään kauppojen hyllyillä? Tai sitten olet jo kirjoittamassa kirjaa, mutta haluat oppia fiksumpia tapoja sen markkinointiin ja myyntiin. Jos tilanteesi on tämä, kannattaa tämä artikkeli lukea alusta loppuun nyt.
Kun aloitimme Digivallankumouksen, emme tienneet millaisen reaktion tämä sivusto saa aikaan. Tiesimme lähinnä, että tarvetta tälle sivustolle on, mutta kaikki muu oli arvauksien varassa. No, sivuston lanseeraus ylitti kaikki odotuksemme ja yllätti tavalla, jota emme osanneet ennakoida. Onneksemme aloitimme yleisillä aiheilla, koska niiden avulla näimme mistä lukijamme todella olivat kiinnostuneet ja on pakko tunnustaa, ettemme olisi ikipäivänä arvanneet valtaisaa kiinnostusta e-kirjoja kohtaan. Jälkeenpäin katsottuna syy tähän on selvä!
Meille kävi selväksi, että hieman pidemmälle päässeet kouluttajat ja valmentajat kokivat videokameran edessä esiintymisen luonnollisena asiana, mutta vähemmän esiintyneillä tämä voi tuntua vastenmieliseltä ja jopa pelottavalta ajatukselta. E-kirjat puolestaan sopivat kaikille, koska niiden tekeminen koetaan yleisesti helpommaksi kuin esim. hyvien ja korkealaatuisten videokoulutusten.
Kävin itsekin tämän ajatusketjun läpi kolme vuotta sitten, kun olin mukana ensimmäisessä e-kirjaprojektissani. Tällöin videokameran eteen hyppääminen tuntui isolta ja pelottavalta loikalta, kun taas e-kirjaprojekti tuntui paljon helpommalta ja nopeammalta tieltä saada oma sana kuuluville.
Tässä on mielestäni 3 parasta asiaa, mitä e-kirjoilla voit saada aikaan:
- Rakentaa luottamusta
- Rakentaa kokonaisen bisneksen
- Nopeuttaa kehittymistäsi asiantuntijana
E-kirjoilla voit rakentaa luottamusta
E-kirjojen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista (tai tärkein) on se, että niiden avulla voit rakentaa itsellesi statuksen luotettuna asiantuntijana. Kun olet kirjoittanut edes yhden kirjan voit sanoa itseäsi kirjailijaksi (tai tietokirjailijaksi). Jokainen antaa sanoille oman tiivistetyn merkityksen ja sana kirjailija ei tee poikkeusta. Minulle tuosta sanasta tulee päällimmäisenä mieleen seuraavat sanat tässä järjestyksessä: luottamus, osaaminen, asiantuntija, auttaja, mentori, viisaus ja ihailu. Mitkä ovat sinun sanasi?
Stephen M. Covey puhui luottamuksen tärkeydestä erinomaisessa The Speed of Trust (paperiversio) kirjassaan. Hän mainitsi tutkimuksesta, jossa kävi ilmi, että ainoastaan 34 prosenttia amerikkalaisista luottaa muihin ihmisiin. Luku ei luultavasti ole sama Suomessa, mutta varmasti siitä voidaan ottaa osviittaa. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi mielenkiintoinen seikka, jossa vielä 10 vuotta sitten Isossa-Britanniassa 60 prosenttia kansalaisista pystyi luottamaan toisiinsa. Nykyään tämä luku on tippunut 29 prosenttiin. On hyvin mahdollista, että tämä on maailmanlaajuinen ilmiö.
Jos siis maailmassa on luottamuspulaa yhä enenevässä määrin, niin miten tämä sitten liittyy digitaalisiin tuotteisiin? Haluan esittää sinulle kysymyksen, joka selventää tätä asiaa.
Jos olisit ostamassa verkkokurssia, kummalta henkilöltä sen todennäköisemmin ostaisit?
- tuntemaltasi tietokirjailijalta, jonka verkkosivulla on ylistäviä kommentteja kirjailijan työstä, tuotteella on rahat takaisin -takuu, sen voi maksaa suomalaisilla pankkitunnuksilla ja sivusto näyttää ylipäätään hyvältä
- tuntemattomalta henkilöltä, jonka verkkosivulla on epäilyttäviä ylistyssanoja, tuotteella on rahat takaisin -takuu, sen voi maksaa suomalaisilla pankkitunnuksilla ja myyntisivu näyttää TV-shopilta
Jos olit kuten minä, valitsit ensimmäisen vaihtoehdon. Syy tähän on puhtaasti luottamus. Käytännössä siis luotan tiedostamattomasti tämän esimerkin tietokirjailijaan enemmän kuin tuntemattomaan henkilöön, jonka myyntisivu näyttää epäilyttävältä. Ainakaan minä en mieti tiedostetusti, että “koska hän on tietokirjailija, uskallan ostaa kirjan”, vaan minulle tulee tunne siitä, että tämän verkkokurssin voin ostaa. Yhtenä isoimpana tekijänä tässä tiedostamattomassa prosessissa on tietokirjailija-sanaan liittämäni ajatukset luottamuksesta ja osaamisesta.
Jos kerran luottamus on niin tärkeää, niin miten sitä voisi strategisesti rakentaa? Voit vaikkapa tarjota rahat takaisin -takuun tai käyttää myyntisivullasi asiakkaidesi ylistyssanoja työstäsi. Vaikka edellä mainitut asiat ovat tärkeitä, niin yksi tehokkaimmista keinosta lisätä luottamusta on kirjan kirjoittaminen, koska sen jälkeen voit sanoa olevasi kirjailija! Kukaan ei lisäksi vaadi kirjailija-statukseen tiettyä sivumäärää tai sitä, että kirja on julkaistu suuren julkaisijan toimesta. Paljon tärkeämpää on yksinkertaisesti se, että kirja on todella kirjoitettu, se sisältää hyvää asiaa ja se on myynnissä.
Naill Fitzgeraldin sanat luottamuksesta tiivistävät hienosti sen tärkeyden:
You can have all the facts and figures, all the supporting evidence, all the endorsement that you want, but if you don’t command trust, you won’t get anywhere
E-kirjoilla voit rakentaa kokonaisen bisneksen
E-kirjallasi voit saavuttaa paljon muutakin kuin luottamuksen. Sen varaan voit rakentaa jopa kokonaisen bisneksen. Vaikka e-kirjojen myyntihinta on usein noin 20€, niin se ei ole koko totuus. Kallein ostamani e-kirja on maksanut 79€. Tarvitsin kyseisen kirjan tietoa ja koin sen lisäarvon olevan huomattavasti enemmän kuin sen myyntihinta. Käytännössä tämä kirja oli markkinoitu erinomaisesti keskittymällä sen tuottamaan lisäarvoon eikä siihen, että kyseessä oli “vain” e-kirja.
Tässäkään ei ole vielä koko totuus. Vaikka saisitkin e-kirjan hinnan nostettua 79 euroon, joudut myymään 100 000€ eteen lähes 1800 kirjaa, kun saat itsellesi 70% tuotoista. Voit kuitenkin helpottaa tätä tehtävää rakentamalla kirjan rinnalle lisäpaketin, johon kuuluu kirjan lisäksi vaikkapa muiden asiantuntijoiden videohaastatteluita ja oppimista nopeuttavaa lisämateriaalia. Tällaisen paketin hinnaksi voit hyvin laittaa useita satoja euroja.
Muutama viikko sitten olin ostamassa tavallista e-kirjaa, mutta päädyinkin ostamaan e-kirjan lisäksi paketin, jonka hinnaksi muodostui 300€. Tämä paketti tarjosi minulle kipeästi haluamaani lisätietoa, joten ostopäätös oli nopea (enkä ole tätä päätöstä katunut). Olisin ollut jopa valmis maksamaan tuosta enemmänkin. Sinä voit tehdä tämän saman ja moninkertaistaa kirjasta saamasi tulot. Tottakai tämä vaatii työtä, mutta ainakin itse koen toisten auttamiseen tähtäävän työn erittäin palkitsevana!
E-kirjoilla voit nopeuttaa kehittymistäsi asiantuntijana
Vaikka äsken puhuin rahasta, on kaiken ytimessä muiden ihmisten auttaminen ja lisäarvon antaminen. Se on myös koko Digivallankumouksen tiimin toiminnan lähtökohta ja motivaation ydin pitkässä juoksussa. E-kirjat ovat hieno tapa auttaa muita, koska kirjoista pidetään yleisesti todella paljon ja niiden hankkimiseen on lähes jokaisella varaa. Käytännössä e-kirjoilla voit auttaa laajaa yleisöä!
Sen lisäksi, että voit auttaa kirjoillasi muita, voit niillä auttaa myös itseäsi. Olen nyt muutamia kuukausia käyttänyt kirjoittamiseen enemmän aikaa kuin aiemmin lähinnä Digivallankumouksen johdosta ja on tämä ollut yksi elämäni opettavimmista kokemuksista. Tuntuu siltä, että olen kehittynyt ennätysvauhtia.
Viimeiset kaksi vuotta olen opiskellut joka ikinen päivä vähintään tunnin. Olen huomannut, että mitä enemmän opiskelee, sitä nopeammin oppii ja mitä enemmän oppii, sitä tärkeämpää on tiedon jäsentely. Koska tavoitteenani on pystyä auttamaan muita, uuden tiedon muovaaminen opetettavaan muotoon on noussut yhä tärkeämpään rooliin. Olen jäsentänyt ja kehitellyt uusia konsepteja mielessäni, mutta todellinen selkeys kuitenkin tulee minulle vasta, kun kirjoitan ne auki omin sanoin.
E-kirjoja kirjoittaessa on siis lähes mahdoton olla kehittymättä! 🙂 Siinä pääsee tutkimaan uutta tietoa, jäsentämään oppimaansa ja kehittelemään uusia mielenkiintoisia konsepteja, jotka auttavat seuraajiasi. Nämä konseptit voi sitten vielä paketoida helposti omaksuttaviksi kehyksiksi, jotka helpottavat lukijoita omaksumaan opettamiasi asioita. E-kirjat ovat siis loistava kehittymisen keino myös kirjailijalle. Kun itse kehityt, voit auttaa muitakin kehittymään entistä nopeammin.
Kuinka sitten kirjoittaisit e-kirjan?
On selvää, että e-kirjan kirjoittaminen kannattaa, mutta kuinka sitten oikeasti saisit kirjan kauppojen hyllyille järjellisessä ajassa ilman, että kaikkea pitää opetella kantapään kautta?
Kirjoittaminen on sinänsä helppoa. Voit vain avata koneesi ja alkaa kirjoittaa. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua e-kirjaprojektin kaikki sen eri osa-alueet, joihin kuuluu kirjoituksen lisäksi ainakin lanseeraus, markkinointi, julkaisu, myynti ja erilaiset tekniset asiat. Tilannetta ei myöskään helpota se, että monelle aloittaminen on vaikeaa. Itsekin muistan diplomityöstäni sen, että ensimmäinen lause oli työn ja tuskan takana, kun taas viimeinen sivu tuli kuin itsestään.
Olemme saaneet paljon kyselyitä siitä, miten e-kirjan voisi saada nollista kauppojen hyllylle ilman kustantajaa siten, ettei tarvitsisi pysäyttää kaikkea muuta elämää e-kirjaprojektin ajaksi. Mietimme tätä asiaa koko Digivallankumouksen tiimin voimin ja listasimme mahdollisia ongelmia, joita e-kirjojen kirjoittajat voivat kohdata ennemmin tai myöhemmin.
Mahdollisia ongelmia e-kirjan kirjoittamisessa:
- kuinka päästä alkuun?
- kuinka saada kirja kirjoitettua loppuun asti järjellisessä ajassa ilman, että projekti jää roikkumaan?
- kuinka julkaista kirja eri verkkokaupoissa (Amazon ja Apple)?
- kuinka myydä kirjaa omilla sivuilla Suomen pankkitunnuksilla ja luottokorteilla?
- kuinka parantaa todennäköisyyksiä hyvään myyntiin jo ennen kirjan kirjoittamista, jolloin muutostyöt ovat vielä nopea tehdä?
- kuinka tehdä kirjalle kunnollinen lanseeraus?
- kuinka markkinointi hoidetaan hyvin?
- kuinka myyntisivu tehdään?
- kuinka raha kerätään asiakkailta?
- kuinka lisämyynti hoidetaan?
Ja monia muita ongelmia…
Kuten huomaat, ongelmia on paljon. Me päätimme ratkaista nämä kertarysäyksellä. 🙂
Liity E-kirja mastermind -ohjelmaan!
Ratkaisuna on vetämäni E-kirja mastermind -ohjelma, joka kokoaa loistavan 20 hengen ryhmän yhteen. Ryhmän jäsenet kirjoittavat kirjansa 6kk aikana nollista myyntiin asti. Mastermind nimi tulee siitä, että ryhmän jäsenet tukevat toinen toistaan matkan varrella, jolloin matkasta saadaan mukava. Myös minä olen katsomassa ryhmän jäsenten perään, koska haluan aidosti, että kaikki saavat kirjansa kirjoitettua ja myyntiin asti!
E-kirja mastermindissa opetan sinulle kaiken tarvittavan e-kirjan tekoon, myyntiin, julkaisuun, lanseeraukseen ja markkinointiin liittyen. Kokoonnumme kahden viikon välein verkossa, jolloin koulutan ja vastailen ryhmän kysymyksiin. Saat myös ensimmäisten joukossa käyttöösi tekemämme alustan, jonka avulla voit myydä e-kirjasi vaikkapa omilla verkkosivuillasi.
Ilmoittautuminen suljetaan heti ryhmän täytyttyä, emmekä takaa, että tätä järjestetään uudestaan. Jos siis haluat hakea ryhmään, kannattaa toimia nyt. Tällä hetkellä ryhmä koostuu todella hienoista e-kirjan kirjoittajista, joten matkasta tulee ainutkertainen! Toivottavasti näen sinut E-kirja mastermindissa! 🙂
Katso tästä tarkempaa tietoa E-kirja mastermindista ja hae ohjelmaan varasijalle.
Jos haluat auttaa kaveriasi, jolla on ollut e-kirjan tekeminen mielessä, kannattaa tästä sivusta vinkata hänelle painamalla alla olevia sosiaalisen median nappeja.
Jos sinulla on jotain kysyttävää ohjelmaan liittyen, kannattaa olla minuun yhteyksissä sähköpostitse, niin vastailen mitä pikimiten sinulle.
wie viel muss man fuer visitx bezahlen
E-kirjan tekeminen on nyt tehty helpoksi – vihdoin! – Digivallankumous