E-kirja

E-kirja: 15 syytä ja 8 askelta sen kirjoittamiseen

E-kirjojen myyminen on hyvä tapa ansaita rahaa passiivisesti, saada lisänäkyvyyttä itsellesi ja yrityksellesi sekä luoda brändiä oman alueen johtavana asiantuntijana. Voit myös kuvitella, kuinka hienolta tuntuu saada oma konkreettinen e-kirja valmiiksi ja maksavien asiakkaiden luettavaksi. Olet siis saanut aikaan tuotteen, jonka lisäarvosta muut ovat valmiita maksamaan. Mukavaa 🙂

E-kirjat yleistyvät kovaa vauhtia ja niiden myynnin kasvu on huimaa. Toukokuussa AAP:n (Association of American Publishers) julkaisemien tilastojen mukaan vuonna 2012 yksi viidesosa myydyistä kirjoista oli e-kirjoja ja niiden myynti kasvoi 44,2%. Suomessa e-kirjat ovat tähän saakka olleet paperisten kirjojen varjossa, mutta erityisesti ei-fiktiivisten e-kirjojen myynnin odotetaan nousevan kovaa vauhtia.

15 syytä, miksi tehdä ja myydä e-kirja

  1. Tuotteiden myyminen tarkoittaa sitä, ettet joudu enää vaihtamaan aikaasi rahaan. E-kirja mahdollistaa passiivisen tulon.
  2. Voit luoda monta tulovirtaa. Jokainen uusi tuote on uusi tulonlähde.
  3. E-kirjojen marginaalikustannus on nolla. Kuten muidenkin digitaalisten tuotteiden kohdalla, kustannuksesi ovat aivan samat riippumatta siitä, myytkö kaksi vai 5000 tuotetta.
  4. Välitön tarpeen tyydytys. Asiakkaasi saa kirjan välittömästi itselleen, kun hän on sen ostanut.
  5. Lisäät arvoa ihmisten elämään tarjoamalla heille loistavia ratkaisuita sekä arvokasta tietoa.
  6. Suuri vipuvoima. Pystyt hyödyntämään Internetiä, affiliateja, mainoksia, blogeja, sähköpostimarkkinointia, jne. Voit valjastaa armeijallisen affiliate-kumppaneita myymään e-kirjaasi.
  7. E-kirjan tekeminen ja saattaminen myyntiin ei maksa lähes mitään. Matalat aloituskustannukset tarkoittavat, että taloudellinen riski on todella pieni.
  8. Voit työskennellä mistä hyvänsä.
  9. Pystyt automatisoimaan liiketoimintasi.
  10. Et tarvitse varastoja. Sinun ei tarvitse lähettää yhtäkään pakettia. Et myöskään joudu maksamaan lainkaan postimaksuja.
  11. E-kirjan kirjoittaminen asemoi sinut oman alasi asiantuntijaksi.
  12. Nopeus! Pystyt tekemään e-kirjan lyhyessä ajassa ja saat sen hyvin nopeasti myyntiin.
  13. Ei vaadi mitään teknisiä erikoistaitoja. Kunhan tiedät kirjoittamastasi aiheesta, niin se riittää. Työkaluksi riittää hyvin Word.
  14. Pystyt käyttämään e-kirjaasi pohjana seuraaville tuotteillesi. Voit esim. tehdä e-kirjastasi audiokirjan MP3-muodossa ja myydä näitä kahta yhdessä paketissa korkeammalla hinnalla. Tätä käsiteltiin lisäansioita käsittelevässä artikkelissa.
  15. Kun olet luonut luottamuksen asiakkaaseen tuottamalla hyvää lisäarvoa, on muidenkin tuotteiden myyminen jatkossa huomattavasti helpompaa. Jos joku ostaa sinulta kerran, ostaa hän todennäköisesti sinulta myös uudestaan. Kirjoita loistava e-kirja ja vakuuta asiakkaasi. Kun julkaiset seuraavan tuotteesi, sinulla on jo kasa ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita siitä, mitä sinulla on tarjota.

Ajatustenherättäjänä listaan käytettiin Mark Anastasin loistavaa kirjaa “The Laptop Millionaire: How Anyone Can Escape the 9 to 5 and Make Money Online”. Kirjasta löytyy myös digivallankumouksellinen e-kirja Kindlelle, jos preferoit sähköistä versiota kuten minä. Kirja löytyy myös Adlibriksesta.

6 askelta e-kirjan kirjoittamiseen

1. Valitse aihe

Jos olet tekemässä ensimmäistä e-kirjaa, niin mistä sitten lähteä liikkeelle? Iso osa myynnissä olevista e-kirjoista on fiktiivistä kirjallisuutta, joka on muokattu sähköisti myytävään muotoon. Osa kirjailijoista menestyy kirjoittamalla tietokirjallisuutta ja oppaita. Nämä jälkimmäiset ovatkin usein ansaintamielessä parempia, sillä tyypillisesti niitä myydään korkeammalla hinnalla. Jos haluat jakaa osaamistasi, niin tämän tyyppinen e-kirja on se, mistä sinun kannattaa lähteä liikkeelle.

Mieti, missä olet hyvä, mistä sinulla on kokemusta ja mistä tykkäät puhua muiden ihmisten kanssa. Katso myös viisi tapaa löytää idea ensimmäiseen digituotteeseesi, jos haluat lisää ajatuksia ideoinnin tueksi.

2. Kirjoita

Hahmottele e-kirjasi sisältö joko ranskalaisilla viivoilla tai miellekartalla. Itse pidän miellekarttoja havainnollisempina, mutta voit tehdä kuten sinulle itsellesi parhaiten sopii. Miellekarttojen tekemiseen on olemassa hyviä työkaluja, jotka helpottavat työtä. Macille hyvä miellekarttaohjelma on MindNode ja Windowsille FreeMind.

Kun olet saanut hahmotelman ja sisällysluettelon tehtyä, on aika ryhtyä kirjoittamaan! Jos haluat olla mahdollisimman tehokas, niin kannattaa keskittyä aina yhteen osioon kerrallaan. Monet kirjoittajat ovat tehokkaampia, kun he asettavat tietyn päivittäisen tavoitteen (esim. 600 sanaa päivässä). Sitoudu työskentelemään säännöllisesti joka päivä, joka viikonloppu tai joka kuukauden ensimmäinen viikonloppu. Aseta tavoite ja pysy siinä!

Kuinka pitkä e-kirjan pitäisi olla? Tämä riippuu kohdeyleisöstä, aiheesta, kirjoitustyylistäsi sekä käyttämäsi kuvituksen määrästä. Tyypilliset PDF-kirjat ovat 30-60 sivua pitkiä. Ei kuitenkaan kannata tähdätä tiettyyn sivu- tai sanamäärään, vaan kirjoittaa kunnes olet saanut aiheesi hyvin katettua. Ylimääräistä proosaa kannattaa välttää, jos olet kirjoittamassa “how to” -tyyppistä kirjaa.

E-kirjan kirjoittamiseen et tarvitse mitään ihmeempiä työkaluja. Monesti Word on aivan riittävä. Jos haluat kuitenkin panostaa kirjoittamiseen, niin Scrivener on suositeltava kirjoitusohjelma, joka on saatavilla sekä Windowsille että Macille.

Kirjoita kirja omalla äänelläsi. Älä käytä liian jäykkää kieltä. Muista myös sisällyttää kirjaan tarinoita ja esimerkkejä. Laita mukaan omaa tarinaasi siinä muodossa, että se auttaa lukijoitasi saavuttamaan ovat tavoitteensa.

Tee kirjoitusprosessista mahdollisimman mukavaa 🙂 Hankkiudu kivaan paikkaan, ota kuppi kahvia/teetä/sienijuomaa ja etsi mukava asento. Mitä mukavampi olo sinulla on kirjoittaa, sitä enemmän saat myös aikaiseksi.

3. Oikoluetuta e-kirja

Parhaatkin kirjoittajat tarvitsevat ulkopuolisen silmää tuottaakseen loistavan lopputuloksen. Kirjoittajana tulet helposti sokeaksi omille virheille ja kirjan optimaalinen rakenne saattaa olla jotain muuta kuin alkuun ajattelet. Jos haluat ammattimaista jälkeä, niin palkkaa tähän hommaan ammattilainen. Se maksaa hieman, mutta tällä tavoin saat kirjoitusvirheiden karsimisen lisäksi myös näkemystä tekstin jäsennykseen ja viestin selkeyteen. Tarkoituksenasi on kuitenkin tehdä e-kirjan avulla rahaa, joten näe tämä investointina laadukkaaseen lopputuotteeseen.

Jos et raaski palkata ammattilaista oikolukemaan teostasi, niin pyydä ainakin muutamaa ihmistä lukemaan kirjasi ja antamaan siitä palautetta. Mitä useampi silmäpari kirjan lukee läpi, sitä parempi. Tästä hyvästä on kohteliasta antaa oikolukijoille viimeistelty kirja ilmaiseksi siinä vaiheessa, kun se on valmis.

4. Valitse kirjan kansi

Kirjan kansi luo vahvan ensivaikutelman e-kirjasta samaan tapaan kuin paperikirjankin tapauksessa. Kansi on usein ainoa osa e-kirjasta, jonka asiakas näkee ennen kirjan ostamista ja sillä onkin suuri vaikutus siihen, tapahtuuko lopullista ostopäätöstä.

Kuten sanottu, kanteen kannattaa panostaa ja mikäli oma osaaminen ei riitä, on se hyvä tilata suunnittelijalta. Ammattisuunnittelijalta tilattuna kansi voi maksaa 200-300 euroa, mutta voit myös harkita harrastelijasuunnittelijaa, jolloin sen saa edullisemmin.

5. Taita e-kirja

E-kirjan taittamisessa on paljon enemmän liikkumavaraa kuin paperisissa kirjoissa ja tätä kannattaa käyttää hyödyksi siinä, että kirjasta saa näyttävän, havainnollisen ja helposti luettavan. Suosi kohtalaisen isoja fontteja, havainnollistavia kuvia ja käytä reilusti ilmaa taitossa. Ennen kuin alat taittamaan ensimmäistä kirjaasi, kannattaa tutustua muiden tekemiin e-kirjoihin ja poimia niistä hyvin toimivia käytäntöjä omaan kirjaan.

Pari esimerkkiä e-kirjojen taitoista:

Jos haluat lisäideoita kirjan ulkoasuun, niin Logan Zanellilla on siihen hyviä vinkkejä artikkelissa “101 Ways to Make Your e-Book Sexy”.

6. Luo PDF

E-kirjasi on nyt valmis! Loistavaa! Jäljellä on enää viimeinen vaihe, jonka jälkeen tuotteesi on valmis asiakkaiden käsiin. Dokumentista pitää vielä luoda e-kirjamuotoon soveltuva tiedosto.

E-kirjojen tiedostotyyppejä on olemassa yli 50, mutta kirjan ei tarvitse välttämättä olla tuotettuna jossain tietyn julkaisijan vaatimassa erityisessä formaatissa. Usein tietosisältöisen, “kuinka tehdä asia xyz”, e-kirjan paras formaatti onkin perinteinen PDF.

PDF-muotoisessa on e-kirjassa on monia hyötyjä. Tässä niistä muutama:

  • Lähes mikä tahansa tietokone, älypuhelin ja tabletti pystyy avaamaan ja näyttämään sisällön.
  • Kuvien ja muun grafiikan lisääminen kirjaan on helppoa.
  • Voit sisällyttää klikkailtavan sisällysluettelon, josta lukijat pystyvät hyppäämään mihin osioon hyvänsä.
  • PDF-tiedoston luominen on helppoa.
  • Tiedostokoko on yleensä pienempi kuin muissa formaateissa.
  • Voit tarvittaessa sisällyttää kirjaan lomakkeita ja toimivia laskureita.
  • PDF-kirjojen sisältä voi etsiä.

Kun olet saanut e-kirjasi PDF-muotoon, on se nyt valmis jaeltavaksi ja myyntiin!

Mitä seuraavaksi?

Kirjoita nyt kommentteihin, mitä fiiliksiä sinulle heräsi. Mistä asioista innostuit? Mihin kohtiin kaipaisit vielä lisätarkennusta?

Mistä aiot kirjoittaa oman e-kirjasi? Nyt kannattaa aloittaa ennakkomarkkinointi ja herättää kiinnostusta kommenttiosiossa!

E-kirjan myyntiä ja markkinointia tullaan käsittelemään tulevissa artikkeleissa. Ne ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä osa-alueita kuin itse kirjan tekeminen. Olet kuitenkin jo todella pitkällä, kun olet saanut e-kirjan aiheen päätettyä ja kirjan kirjoitettua!

Jos sait jo e-kirjasi valmiiksi, niin onneksi olkoon! Kun tapaamme kasvotusten, niin lupaan tarjota sinulle kahvit. Saat valita sen vaikka minkälaisilla lisäherkuilla 🙂

Henri Liljeroos

Olen yrittäjä ja skaalautuvien liiketoimintamallien ylin ystävä. Haluan, että suomalaiset asiantuntijat oppivat ottamaan hyödyn irti Internetin tuomista mahdollisuuksista. Verkkokurssit ja muut skaalautuvat koulutusmuodot ovat suurimmalla osalla vielä hyödyntämättä. Uskon, että tässä pystyn olemaan monen apuna ja tukena. Jos näet, että voin auttaa sinua, niin lähetä sähköpostia [email protected] ja jatketaan jutustelua :)

Trackbacks

  1. […] on tilaisuutesi! Päätät yhdistää kaikki aiheesta oppimasi asiat ja tehdä niistä vaikkapa e-kirjan ja verkkokurssin. Opetat kurssin tietysti omalla tavallasi kun lisäät siihen omat tarinasi, […]

  2. […] on tietyssä formaatissa. Voit vaikuttaa digitaalisen tuotteesi hintaan strategisesti tekemällä e-kirjan, jonka avulla rakennat asiakkaaseesi luottamuksen, jonka jälkeen voit siirtyä tekemään esim. […]

  3. […] Suomen markkinoilla on mahdotonta jo ihan pienemmän markkinakoon takia. Voin kuitenkin taata, e-kirja voi mahdollistaa täälläkin kunnollisen liikevaihdon, kuten lisäansioita käsittelevässä […]

  4. […] E-kirja on tässä esimerkissä ensimmäinen tuote. Niiden hintahaitari liikkuu yleisesti 10-50€ välillä riippuen aiheesta ja lisäarvosta. Vaikka yleisesti monet voivat ajatella digitaalisia tuotteita fyysisiä arvottomampina, niin tämä ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa. Voi olla, että monesta paperinen kirja tuntuu arvokkaammalta kuin e-kirja, mutta käytännössä asian ei kuitenkaan tarvitse olla näin. Itse olen jopa valmis maksamaan e-kirjoista paperikirjoja enemmän, koska e-kirjat kulkevat aina mukana, ne eivät vie kirjahyllystä tilaa ja niistä on helppo etsiä. […]

  5. […] digitaalisille tuotteillesi. Voit vaikka kuvata koko verkkokurssisi videot, hahmotella miellekartan e-kirjallesi tai vaikkapa nauhoittaa koko audio-ohjelmasi […]

  6. […] E-kirja: 15 syytä ja 8 askelta sen kirjoittamiseen […]

  7. […] 20:ssa artikkelissa olemme käsitelleet monenlaisia aiheita. Mukaan on mahtunut mm. juttua e-kirjojen tekemisestä, videohaastatteluita, tuoreen yrittäjän alkutaipaleen seuraamista sekä suunnitelma 100 000 […]

  8. […] ja terveyteen liittyvien huolenaiheiden kanssa. Tutkimustulosten innoittamana olen kirjoittanut e-kirjaa, jossa käsitellään kyseisiä toistuvia ongelmia ja annetaan niihin ratkaisumalleja. Kirja […]