Webistä löytyy tällä hetkellä noin 3.7 miljardia web-sivua. Joka päivä julkaistaan 400 miljoonaa twiittausta ja joka minuutti 72 tuntia uusia videoklippejä. Enää et voi vain avata web-sivuja ja odottaa, että asiakkaat putoavat syliisi. Miten siis erottua verkon syövereissä? Kuten monessa muussakin asiassa, hyvät aina erottuvat huonoista. Miten siis rakentaa hyvä verkkopresenssi?
1) Tarjoa mielenkiintoista sisältöä
Onko sivusto rakennettu sinua vai asiakkaitasi varten? Mieti, mihin kysymykseen asiakkaasi haluavat löytää vastauksen, mistä he haluavat lukea, miten toimia ja käyttäytyä. Liian monella web-sivulla ei vastata siihen, mitä asiakas haluaa kuulla, vaan kerrotaan ainoastaan siitä, mitä yritys haluaa kertoa itsestään.
2) Palvele
Tarjoa asiakkaillesi jotain, mistä he hyötyvät. Hyviä keinoja ovat mm. ilmaiset oppaat, videokurssit sekä muut neuvot ja rahanarvoiset vinkit. Mieti, mitä asioita omasta bisneksestä voit siirtää kokonaan tai osittain sähköiseksi palveluksi. Näin eroat kilpailijoistasi, jotka käyttävät webbiä ainoastaan yritystarinansa kertomiseen. Kun olet ensin auttanut ja palvellut potentiaalista asiakastasi, myyntikin on tämän jälkeen huomattavasti helpompaa.
3) Verkotu
Älä rakenna yksittäisiä saarekkeita verkkoon, vaan mene sinne missä ihmiset ovat. Tämän takia linkittyminen verkkokauppa- ja blogiportaaleihin, sosiaalisen median kanaviin tai verkkokoulutusalustoihin ovat tärkeitä.
4) Anna oman äänesi kuulua
Älä kopioi kilpailijoitasi. Ihmiset, jotka etsivät parasta ratkaisua tai palvelua tarpeeseensa, eivät halua kuulla kuudetta kertaa yrityksesi olevan luotettava, yksilöllinen ja laadukas. Mieti, mistä juuri sinun luotettavuutesi, yksilöllinen palvelusi ja laadukkuutesi muodostuu, ja kirjoita siitä! Älä pelkää kuulostaa lähestyttävältä, pieneltä tai jopa kotikutoiselta. Jätä kapulakieli ja hienot lauseenrakenteet muille.
5) Paljasta itsesi
Moni pelkää aivan liian monta asiaa verkossa. Jos kerromme liikaa palveluistamme, hinnoistamme, toimintalogiikastamme tai salaisesta reseptistämme, pelkäämme paljastavamme liikaa kilpailijoillemme. Samalla kun blokkaat kilpailijat, blokkaat myös potentiaaliset asiakkaat. Erotu verkossa olemalla avoin. Jaa myymäsi herkullisen leivän resepti tai kerro avoimesti, mihin palvelusi hinnoittelu perustuu. Todennäköisesti asiakkaat käyvät silti leipomossasi, eikä kilpailijoillasi ole edelleenkään mitään hajua siitä, mihin todellinen kilpailuetusi pohjautuu.
6) Anna muiden löytää sinut
Web-sivujen rakentaminen ilman, että mietit, miten sivusi toimivat hakukoneissa on sama kuin perustaisit kivijalkamyymälän kertomatta kenellekään sen sijaintia. Tarkista ja varmista, että sivusi löytyvät hakukoneista. Kirjoita sivujesi sisällöt vastaamaan asioita, joita ihmiset etsivät ja haluaisivat löytää webistä. Tutustu hakukoneoptimoinnin ja -mainonnan perusteisiin tai ota ammattilainen avuksesi.
7) Ole mobiili
Älä unohda mobiilia! Mobiililaitteiden osuus kaikista verkkohauista on jo 47 %. Varmista, että sivusi toimivat niin puhelimessa kuin iPadilla. 90 % suomalaisista etsii paikallista tietoa. Mieti, mitä voit tarjota näille ihmisille!
8) Herätä huomio ulkonäölläsi
Ulkonäöllä voit herättää mielenkiinnon ja erottua muista. Muista kuitenkin, että ulkonäkö ei pelasta huonoa sisältöä. Unohda perinteiset kaavoihin kangistuvat web-sivut. Kokeile jotain muuta. Älä lähde suunnittelemaan web-sivuja, vaan kuvittele rakentavasi asiakkaallesi kokemusta itsestäsi. Vältä myös kliseitä käyttämissäsi kuvissa: kätteleviä bisnesmiehiä, ilosta hyppiviä ihmisiä, headsetit päässä hymyileviä asiakaspalvelijoita.
Uskalla olla erilainen. Vain niin voit olla korvaamaton.
[…] NEWSÄlä huku keskinkertaisuuteen eli kuinka erottua netissä?Markkinoinnin murros – Julkaise heti 100 ideaa!Minun tarinani lifestyle-yrittäjäksi10 vinkkiä, […]