20% tekemistäsi asioista tuottaa 80% tuloksistasi.
Näin kuulee usein sanottavan, mutta mitkä oikeasti ovat ne 20% asioista?
Monet yrittäjät päätyvät etsimään kaikkein tehokkaimpia taktiikoita ja menetelmiä… Mutta se johtaa vain tähän ongelmaan:
“Monella ei valitettavasti ole hallussaan perusteita menestyvän liiketoiminnan rakentamiseen. He säntäilevät jokaisen uuden kiiltävän esineen perässä ja olettavat, että se on ratkaisu kaikkiin heidän ongelmiinsa. Se, että ottaa käyttöön taas yhden sosiaalisen median kanavan kaiken muun lisäksi, ei ole ratkaisu mihinkään. Harvoin kyse on siitä, että yrittäjä tai yritys tekisi liian vähän asioita. Mistä lähtien lisää on ollut ratkaisu siihen, että on jo valmiiksi liikaa?”
~ Henri Liljeroos, CEO, Campwire
Yksittäisten taktiikoiden sijaan suurin este valmennus- tai asiantuntijabisneksen menestyksen tiellä on strategisen ajattelun ja bisnesosaamisen puute.
Ne muodostavat ikään kuin talon perustuksen. Jos perustus on erinomainen, on sen päälle helppo rakentaa seinät ja katto erilaisten menetelmien, taktiikoiden ja työkalujen avulla. Jos perustus on puolestaan hutera, yrittäjä on aina töissä ja kasvu junnaa paikoillaan.
Tämä on erityisen tärkeää nykypäivänä, koska elämme murroskautta valmennus-, koulutus- ja asiantuntija-aloilla.
Yrittäjät, jotka eivät osaa esim. valmistaa, myydä tai markkinoida etänä tehtäviä verkkovalmennuksia, ovat löytäneet itsensä umpikujasta.
Vanhat toimintamallit eivät toimi enää samalla tavalla kuin ennen koska mm. kasvokkain tehtäviä valmennuksia rajoitetaan koronan takia.
Näistä syistä haluan näyttää sinulle tässä artikkelissa mm:
- Miltä näyttää valmennusbisnes, joka tuo sinulle vapautta ja vaurautta vaikeinakin aikoina
- Kuinka “väärille” asiakkaille kohdentaminen saa monet yritykset polkemaan paikoillaan
- Miten voit moninkertaistaa tuloksesi auttamalla nykyisiä asiakkaitasi entistä syvemmin
- Millä tavalla 990€:n hintaisen valmennuksemme paikat revittiin käsistä 15 minuutissa ilman tyrkyttämistä ja ärsyttäviä myyntipuheita – ja mikä on kaikkein tehokkain myyntistrategia digiaikana
- Miten voit saada yrityksesi vihdoin kasvamaan käyttämällä hyväksesi olemassa olevia resurssejasi (ilman uusien asioiden opettelemista tai tekemistä)
Olemme itse käyttäneet näitä strategioita jo vuosien ajan, ja niiden ansiosta 2020 on ollut meille kasvun vuosi. Ne ovat siis ikivihreitä (vai pitäisikö sanoa digivihreitä!), eli eivät ehkä niin kuumia kuin kaikkein uusimmat taktiikat, mutta sitäkin tärkeämpiä ja toimivimpia.
Pidemmittä puheitta, tässä on 5 strategiaa, joita tarvitset digiaikana, jos haluat rakentaa menestyvän valmennus- tai asiantuntijabisneksen:
Strategia 1: Suunnittele yrityksesi tukemaan unelmiesi elämää
Usein uunituore yrittäjä lähtee etenemään yrittäjyyden polulla kovalla innolla samalla unelmoiden lisääntyneestä vapaudesta ja rahasta. Kaiken tämän lisäksi unelmissa on päästä tekemään kokonaan omaa juttua ja olla oman elämänsä herra (tai rouva).
Usein kuitenkin yrittäjä päätyy olemaan aina töissä ja vieläpä pienemmällä palkalla kuin ennen.
Poikkeuksen tekevät ne strategiset digiyrittäjät, jotka ovat tarpeeksi fiksuja ymmärtääkseen, että yrittäjyys on oikeasti taitolaji. He ymmärtävät, että ilman kunnollisia bisnestaitoja ja strategista ajattelua, menestys on melko epätodennäköistä tai menestyksen tie on pitkä – muutenhan meillä olisi Suomessa paljon enemmän menestystarinoita.
Jos strateginen digiyrittäjä oikeasti menestyy, on hän usein luonut sellaisen yrityksen, jossa huomaa olevansa työntekijän roolissa. Palkkaa ehkä tulee reilustikin, mutta esim. vapaus on vain unelmaa. Se ei siis välttämättä tue sellaista elämää, jonka yrittäjä oikeasti haluaisi.
Tässä tilanteessa yrityskulttuurin, tuotteiden ja palveluiden muuttaminen on jo vaikeaa, koska ne ovat muodostuneet osaksi yrityksen DNA:ta.
Mitä jos yritys alunalkaenkin suunniteltaisiin siitä lähtökohdasta käsin, millaista elämää oikeasti haluaa elää?
Esim. Digivallankumous suunniteltiin alusta alkaen mahdollistamaan paikkariippumattomuus. Miten? Keskittymällä verkossa järjestettäviin valmennuksiin.
Kaikki lähti siis siitä, millaista elämää haluamme elää ja sen jälkeen suunnittelimme yrityksen, joka tällaisen elämän mahdollistaa. Suurin osa yrittäjistä tekee täysin toisinpäin. Usein mietitään, mitä tehdään ja sitten mukautetaan elämä yrityksen ympärille.
Nyt mielessäsi onkin kenties kysymys siitä, miten tätä unelmien elämää kannattaisi lähteä miettimään, onhan se helpommin sanottu kuin tehty!
Tätä varten kehitimme kasan kysymyksiä, jotka auttavat ymmärtämään sitä, mitä itse todella haluaa.
Tee alla oleva tehtävä nyt!
TEHTÄVÄ:
- Miten unelmapäiväsi etenee?
- Kuka haluan olla?
- Kenelle haluan olla roolimalli?
- Keiden kanssa haluan olla yhteydessä ja viettää aikaa?
- Mikä työssäsi saa sinut tuntemaan olosi ylpeäksi ja ainutlaatuiseksi?
- Miten voin antaa panokseni maailmalle?
- Mitä rutiineja päivääni kuuluu?
- Kuinka palaudun (säilytän ilon ja työtehon) päivän aikana?
Strategia 2: Määrittele unelma-asiakkaasi tarkasti
Kun tiedät mitä oikeasti haluat unelmiesi elämältä, on sen eläminen mahdotonta, jos teet töitä väärien ihmisten kanssa.
Tällöin yrittäjänurasi on työtä ja tuskaa täynnä, koska taloudelliset palkkiot ovat kiven takana ja jopa päivätyöhön palaaminen kuulostaa päivä päivältä houkuttelevammalta. Se taas on viimeinen asia, jota Digivallankumouksen lukijoilta toivon, koska kipu on väliaikaista ja luovuttaminen ikuista.
Usein paikoillaan junnaavat, opportunistiset yrittäjät sortuvat tekemään seuraavanlaisia virheitä asiakaskunnan valinnassa:
- Ei valita asiakaskuntaa ollenkaan
- Valitaan liian laaja asiakaskunta
- Valitaan väärä asiakaskunta
Ensimmäinen ja yleisin ongelma opportunistisilla yrittäjällä on, että lähdetään tekemään jotain ja toivotaan, että joku ostaa. Tässä tilanteessa siis pistetään lottorivi vetämään ja toivotaan, että oikeat asiakkaat löytävät sinut ja mahdollistavat juuri sinun unelmiesi elämän. No, harva voittaa seitsemän oikein.
Toinen ongelma on se, että usein yrittäjät hokevat: “haluan kohdentaa kaikille, koska tuotteeni voisi hyödyttää kaikkia.” Valitettavasti tässä mennään todella pahasti metsään, koska tässä tilanteessa potentiaaliset asiakkaat sanovat tuotekuvauksesi nähdessään, että “ei, tämä tuote ei ole minulle!”
Viimeinen ongelma on näistä kaikista ehkä hankalin, koska väärää asiakaskuntaa on usein vaikeaa nähdä etukäteen.
Joissain tilanteissa kannattaa jopa koko asiakaskunta vaihtaa
Selvennän tätä esimerkillä.
Olin taustavaikuttajana eräässä nettisivuja optimoivassa yrityksessä, joka aiheuttaa asiakkailleen kassan kilkutuksen ilosointua.
Alussa kohdensimme pieniin paikallisiin yrittäjiin, mutta pian huomasimme ongelmia tässä lähestymistavassa. Jouduimme myymään halvemmalla useammalle, joka aiheutti valtavasti työtä projektinhallinnan puolella, pitkiä päiviä ja laihoja taloudellisia tuloksia.
Sitten kyllästyimme tähän, irtisanoimme kaikki asiakkaamme ja muutimme kohdennustamme. Tämän seurauksena asiakkaita on kolme kertaa vähemmän ja liikevaihto moninkertainen.
Kaikkien ongelmiemme taustalla oli virheellinen asiakaskunnan valinta kyseiselle palvelulle.
Asiakkaan kohdennus on siis äärimmäisen tärkeä osa yrityksen toimintaa. Omien kokemuksieni pohjalta oikeaa asiakasryhmää on vaikea saada oikein heti alussa, jos et ole toiminut heidän kanssaan aiemmin.
Yleisesti voin sanoa, että unelmien asiakkaan löytäminen on ennemminkin pitkäjänteistä työtä kuin yksittäinen ajanhetki, jossa se päätetään.
Jos siis haluat saada tuloksia nopeammin kuin aiemmin, sinun tulee osata kohdentaa asiakkaallesi.
Tee siis seuraava harjoitus, jotta saat selvyyden, miten hyvin osaat kohdentaa asiakkaillesi.
TEHTÄVÄ:
Millä asiakkaan ymmärtämisen tasolla olet?
Taso 1: Kohdennat kaikille, koska kaikki voisivat tarvita tuotettasi
Taso 2: Kohdennat jollekin sinun valitsemallesi joukolle
Taso 3: Kohdennat yhteen ihmiseen, jonka arvelet ostavan tuotettasi
Taso 4: Kohdennat yhteen ihmiseen, josta olet tehnyt kirjallisen avatar-kuvauksen ja täydennät tätä kuvausta jatkuvasti
Taso 5: Kohdennat yhteen ihmiseen, josta olet tehnyt kirjallisen avatar-kuvauksen ja täydennät tätä kuvausta jatkuvasti. Pyrit katsomaan maailmaa asiakkaasi silmien läpi ja tunnet hänen kokemat tunteet. Saat viestejä asiakkailtasi, että “luet ajatuksiani!”
Olen tasolla ___.
Pääset todella pitkälle, jos pyrit pääsemään tasolle 5, joka vaatii seuraavia asioita:
- Päätä ketä palvelet
- Päätä ketä et palvele (tämä on oikeasti tärkeää!)
- Päivitä unelmiesi asiakkaan avatar-kuvausta jatkuvasti
Kun pääset viidennelle tasolle, olet pitkällä ja olet kasvattanut merkittävästi mahdollisuuksiasi menestykseen, koska asiakkaasi löytävät itsensä viestinnästäsi. Sanon tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Tämä kaikki ei kuitenkaan vielä riitä…
Strategia 3: Ratkaise unelmiesi asiakkaiden ongelmat
Kun teet töitä unelmiesi asiakkaan kanssa sellaisella tavalla, joka tukee unelmiesi elämää, olet jo hyvin pitkällä.
Tässä on kuitenkin vielä ongelma, jonka ymmärtämisestä olemme maksaneet 500 000€:n oppirahat.
Yrityksemme alkoi Intoloop-verkkopalvelun kehittämisestä, joka oli mielestämme loistava idea. Olimme aivan varmoja, että siitä tulisi iso juttu!
Onnistuimmekin saamaan kohtuullisesti ilmaisia käyttäjiä Suomesta ja Japanista, mutta lopulta huomasimme harmiksemme, etteivät he olleet valmiita maksamaan palvelusta.
Intoloop oli riittävän hyvä ilmaiseksi palveluksi, mutta siitä ei oltu valmiita maksamaan. Syy tälle on se, että emme ratkaisseet rahan arvoista ongelmaa.
Tämän jälkeen todella ymmärsimme, että yrityksemme pitää ratkaista unelmiemme asiakkaiden todellisia ongelmia ja tarjota niihin ratkaisuksi palveluita tai tuotteita.
Kun muutimme ajattelumalliamme, alkoi tapahtua ja pian teimmekin 90 000€ kahdessa viikossa tuottaneen lanseerauksen, josta kerron kohta lisää.
Yhden ongelman ratkaiseminen ei vielä riitä!
Se ei kuitenkaan riitä, että ratkaisisit vain yhden ongelman, koska tällöin on melkein mahdotonta rakentaa kunnollista liiketoimintaa.
Usein aloittavat yrittäjät ratkaisevat yhdellä tuotteella yhden asiakasryhmän ongelman. Sitten he rakentavat toisen tuotteen, jolla he ratkaisevat toisen asiakasryhmän ongelman.
Tässä mennään pieleen siinä, että uusien asiakkaiden hankinta on aina vaikeampaa kuin nykyisille (tyytyväisille) asiakkaille myynti.
Strateginen yrittäjä ratkaiseekin useita yhden asiakasryhmän ongelmia ja vie heidät A-pisteestä B-pisteeseen, B-pisteestä C-pisteeseen ja C-pisteestä D-pisteeseen. Tällöin sinä JA asiakkaasi voittaa.
Seuraava vaihe onkin valita ne ongelmat, jotka ratkaiset ja tapa miten ne ratkaiset!
Ongelmat vaihtelevat asiakas-avatarin mukaan!
Otetaan esimerkiksi auto. Monet omistavat auton. Siinä ei ole sinänsä mitään ihmeellistä, mutta mielenkiintoista on se, miksi ihmiset haluavat tietyn auton.
Syitä tälle on monia. Osa ihmisistä haluaa sen puhtaasti käytännöllisistä syistä, mutta osa haluaa viestiä sillä arvojaan ja nostattaa omaa statustaan.
Tästäkin voidaan nähdä useita avatar-tyyppejä. Mitä luultavimmin ne, jotka haluavat liikkua autolla paikasta A paikkaan B, vaativat autoltaan mukavan ajotuntuman, pienen kulutuksen, hyvän hinta-laatusuhteen ja kenties paljon tilaa. He ovat ostamassa “järkiautoa.”
Toisaalta taas ne ihmiset, jotka korostavat omia arvojaan, valitsevat autonsa eri kriteereillä kuin “järkiautoa” havittelevat. Ne, jotka haluavat näyttää kulkevansa eturintamassa, voivat valita autokseen esim. Teslan ja ne, jotka haluavat korostaa omaa statustaan, voivat valita Rolls-Roycen.
Tärkeää tässä on ymmärtää, että auto ratkaisee eri ongelman riippuen asiakas-avatarista.
Nyt sinun pitää vain päättää, mitä ongelmia unelmiesi asiakkailta ratkaiset esim. digituotteiden avulla, ketä palvelet ja mitä kautta tavoitat heidät.
Nyt on taas sinun aikasi tarttua tuumasta toimeen. Siispä, tee alla oleva tehtävä.
TEHTÄVÄ:
Vastaa seuraaviin kysymyksiin niin tarkasti kuin pystyt:
Kysymys 1: Mitkä tuotteet/palvelut ratkaisisivat asiakkaittesi ongelmat? Kuka tuottaa/toimittaa nämä ratkaisut? Sinä vai joku muu taho?
Kysymys 2: Missä järjestyksessä tarjoan tuotteet? Mitkä tuotteet myyn asiakkaille ensin ja mitkä myyn asiakkailleni myöhemmin?
Kysymys 3: Mitä kanavia pitkin kerään huomion? Maksettu? Rakennettu? Molemmat? Mitä kanavia pitkin tavoitan asiakkaani?
Meillä on kuitenkin vielä yksi ongelma ratkottavana ennen todellista menestystä, joten jatka lukemista.
Strategia 4: Myy näkymättömästi unelmiesi asiakkaille
Kun pystyt ratkaisemaan asiakkaasi ongelmia, tiedät kenen kanssa haluat toimia ja kaikki tämä tukee unelmiesi elämää, on meillä vielä yksi ongelma.
Vaikka sinulla olisi unelmiesi asiakkaan ongelmat ratkaiseva tuote, et saa sitä kaupaksi, jos et tiedä miten myyt sen.
Tuotekeskeisyys vai myyntikeskeisyys?
Olen havainnut, että usein suomalainen yrittäjä kuvittelee tuotteen hyvyyden ratkaisevan kaiken. Kutsun tätä tuotekeisyydeksi, joka on äärimmäisen valitettavaa.
Mekin syyllistyimme tähän yrityksemme alkuvaiheissa, joka kostautui vuosien tuskailuna. Nykyään asenteemme on päinvastainen, kuten tuloksemmekin.
Paljon parempi tapa on olla myyntikeskeinen. En tarkoita tällä sitä, että tuotteella ei ole väliä, vaan asiakkaittesi odotukset ylittävä tuote on aina olettamus kaiken toiminnan taustalla. Tarkoitan tällä sitä, että tuotekehityksen sijaan keskitytään tuotteen myyntiin ja markkinointiin.
Yleisesti uskon, että tuotekehitykseen kannattaa satsata asiantuntijan ajasta 20% ja myyntiin sekä markkinointiin 80%, etenkin silloin, kun tavoitteena on liiketoiminta eikä harrastus.
Nyt saatat miettiä, miten tämä myynti pitää oikein tehdä? Jatka lukemista…
Tuplasin myynnin vain viestintää muuttamalla
Eräässä suunnittelemassani lanseerauksessa kauppa ei käynyt niin hyvin kuin olisin odottanut. Se turhautti, koska tiesin tuotteen olevan kerrassaan loistava!
Taistelin ongelman kanssa kuukausia ja kaikki yritykset tuntuivat enemmän tai vähemmän umpikujilta. En kerta kaikkiaan tiennyt missä mentiin vikaan, vaikka noudatin “gurujen” oppeja, kirjaimellisesti.
Eräänä aurinkoisena syyspäivänä päätin lähteä hakemaan ratkaisua tähän myyntiongelmaan Itä-Lontoossa sijaitsevasta Shoreditch-kaupunginosasta. Se on nimittäin vanhan ja uuden, värikään ja synkän sekä teollisuuden ja teknologian sekasotku. Menin sinne, koska tarvitsin uusia ajatuksia vanhojen tilalle.
Kävelin ympäri sen sokkeloisia katuja ja löysin vihdoin inspiroivan kahvilan, jossa minä ja kymmenet yrittäjät hioimme suunnitelmiamme. Nautin letut pekonilla (huh!) ja tuijotin myyntitekstiä tunnista toiseen tuloksetta, kunnes vihdoin sen tajusin! Tajusin missä kaikki menee vikaan. Teen asioita väärin!
Sitten tein kokeilun, jonka tulokset loksauttivat leukani. Tiesin, että meillä on jotain todella suurta käsissämme:
“Muutin myyntiviestin noudattamaan täysin uudenlaisia periaatteita, nostin tuotteen hintaa 100€:lla ja videoiden sijaan käytin vain muutamaa sähköpostia. Ja yllätyksekseni valmennuksen myynti tuplautui edelliseen verrattuna, vaikka uusi lanseeraus oli mekaniikaltaan paljon edellistä alkeellisempi.”
Tämän jälkeen otimme nuo uudet ajatukset käsittelyymme koko Digivallankumouksen voimin ja kehitimme niistä uudenlaisen konseptin, jonka pystyy monistamaan yrittäjältä toiselle. Kutsumme tätä myynti-innovaatiota Näkymättömäksi myynniksi™.
Siinä tehdään melkein kaikki eri tavalla kuin perinteisissä tavoissa myydä, joten kuuntele tarkkaan!
Kolme tapaa tehdä myyntiä
Myynti voidaan jakaa kolmeen kategoriaan:
- Tyrkyttävä myynti, jossa tyrkytetään tuotteita ja palveluita ihmisille ja jossa pyritään antamaan lisäarvoa vain rahaa vastaan. Esim. puhelinmyynti.
- Opettava myynti, jossa pyritään houkuttelemaan asiasta kiinnostuneita ihmisiä omaan vaikutuspiiriin blogaamalla ja somettamalla itsensä uuvuksiin. Oletetaan, että ihmiset kyllä ostavat kun heitä auttaa tarpeeksi paljon.
- Näkymätön myynti™, joka yhdistää ihmisten auttamisen ja tehokkaan myynnin täysin erilaisella tavalla kuin mihin suurin osa yrittäjistä ovat tottuneet. Olemme sen avulla kaksin- tai kolminkertaistaneet myyntilukumme. Kerromme tästä alla lisää.
Nykypäivänä Tyrkyttävän myynnin teho on heikentynyt lehmän hännän tavoin. Vai miten hienoa se sinusta on, että puhelinmyyjä soittaa sinulle kesken kiireisen työpäivän ja kauppaa jotain, mikä ei voisi sinua vähempää kiinnostaa?
Tyrkyttävän myynnin huono teho on pakottanut yritykset siirtymään Opettavaan myyntiin. Siinä annetaan hyvää tietoa ilmaiseksi esim. blogaamalla ja somettamalla. Ideana on antaa mahdollisimman paljon ilmaiseksi, koska ilmaisen tiedon uskotaan nostavan myyntilukuja. Monet jenkkigurut kutsuvat tätä “moving the free line” -metodiksi.
Joskus tuo menetelmä toimii, mutta olen havainnut, että se on äärimmäisen vaikea saada toimimaan. Siinä voidaan nimittäin opettaa vääriä asioita ja tietoa voidaan antaa liikaa tai liian vähän. Olen huomannut tämän ongelman erityisesti henkilöillä, jotka eivät ole synnynnäisiä myyjiä eivätkä rakasta sitä.
Olemme vihdoin löytäneet tavan myydä, jonka synnystä kerroinkin tarinan yllä. Testeissämme olemme havainneet, että se tuottaa dramaattisesti parempia tuloksia. Kutsumme sitä Näkymättömäksi myynniksi™.
Näin myimme 20 000€:lla 15 minuutissa Näkymättömän myynnin™ avulla
Hehkutukseni myynti-innovaatiosta voi herättää sinussa epäluuloa, se on ymmärrettävää. Tässä kuitenkin yksi esimerkki tämän avulla saamistamme tuloksista:
Pidimme webinaarin, jossa opetimme uusimpia oppejamme seuraajillemme. Sen alussa kerroimme avoimesti, että olemme avaamassa uutta maksullista valmennusta webinaarin päätteeksi.
Tämän jälkeen siirryimme noudattamaan Näkymättömän myynnin™ menetelmää (opit sen kohta!). Opetimme hyvää sisältöä, joka samalla johdatti kuulijoitamme kohti maksullista valmennustamme.
Jo puolen välin kohdilla aloimme saada seuraavanlaisia viestejä:
“Voitteko päästää minut maksulliseen valmennukseen jonon ohi jo nyt? Haluan sinne maksoi mitä maksoi!!”
Kun lopulta avasimme ilmoittautumisen 90-minuuttisen webinaarin jälkeen, 990€:n hintaisen valmennuksen paikat revittiin käsistä 15 minuutissa ilman tyrkyttämistä ja ärsyttäviä myyntipuheita.
Miltä sinusta tuntuisi osata tämä taito? Siis tulla huippumyyjäksi ilman, että kuulostat ärsyttävältä ja tyrkyttävältä myyntimieheltä vaikka et tykkäisikään myynnistä?
Demonstroimme eräässä Digivallankumouksen seminaarissa, miten Näkymätön myynti™ oikein toimii ja saimmekin Miisa Heleniukselta seuraavanlaisen viestin seminaarin jälkeen:
Asiakaspotentiaalisi on oikeasti monikymmenkertainen verrattuna siihen mitä työstät. Tämä johtuu siitä, että asiakkaasi eivät aina itsekään tiedä mitä tarvitsevat. Mutta kun asiakkaassa herättää mielenkiinnon - kertoo ongelmasta, uhasta tai menetetystä mahdollisuudesta mukaansatempaavasti asiakas on valmis muuttumaan ja juuri sinun kanssasi.
Seminaarissa Digivallankumouksen pojat demonstroivat mahtavasti miten Näkymätön myynti toimii käytännössä.
Pidä hoksottimet tarkkana – opit jotain, joka on sinulle tuhansien eurojen arvoista.
Näkymättömättömän myynnin™ innovaatio esittelyssä
Kehittämämme Näkymätön myynti™ perustuu seuraavaan viiteen peruspilariin:
- Kohdennetaan 97%:iin unelmiesi asiakkaista koostuvaan markkinaan, johon kuuluvat ihmiset eivät ole juuri nyt etsimässä tuotteitasi ja palveluitasi. Usein Opettava ja Tyrkyttävä myynti kohdentaa aktiivisista ostajista koostuvaan 3%:n osaan markkinoista. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii mainokset, jossa “lenkkitossut ovat nyt saatavilla puoleen hintaan.” Siinä kohdennetaan vain henkilöihin, jotka ovat parhaillaan etsimässä lenkkitossuja. Mitä, jos luotaisiinkin unelmiesi asiakkaille tarve vaihtaa lenkkitossuja, opettamalla ilmatyynyissä piilevästä isosta ongelmasta? Sivuhuomiona: niissä piilee oikea ongelma!
- Kaikki opettaminen nähdään myyntinä, joka näyttää unelmiesi asiakkaan silmissä opettamiselta. Tätä voidaan ajatella ikään kuin tauluna, jossa opettaminen on kehys ja myynti on itse maalaus. Ilmainen tieto siis näyttää opettamiselta, mutta todellisuudessa se on tarkkaan harkittua viestintää, joka johdattaa prospektisi lähemmäs ostotapahtumaa.
- Myynnistä 20% on mekaniikkaa ja 80% on myyntipsykologiaa, kun taas melkein kaikki myyntiä tekevät keskittyvät 80% mekaniikkaan ja 20% myyntipsykologiaan (katso kuva sitruunasta alla). Näkymättömässä myynnissä™ ymmärretään viestinnän tärkeys ja pistetään suurin osa fokuksesta siihen.
- Myyntivaikuttamista ajatellaan aikajanana, jossa kohdehenkilöä liikutetaan kohti ostotapahtumaa siten, että hänen kanssaan rakennetaan luottamukseen perustuvaa ihmissuhdetta. Aikajanalla x-akseli on aika ja y-akseli on luottamus.
- Ajatellaan, että kaikki toiminta on myyntiä. Yleisesti ilmainen materiaali on itseisarvo, kun taas Näkymättömässä myynnissä™ se on vaikuttamisen muoto, joka johdattaa kohdehenkilön lähemmäs ostotapahtumaa, strategisesti.
Näkymättömän myynnin ymmärtäminen on ollut yksi isoimmista innovaatioistamme, koska sen tuomat tulokset ovat leukoja loksauttavia.
Jos olet kiinnostunut kuulemaan, miten tämä kaikki toimii käytännössä, kannattaa tulla Digiyliopistoon ja käymme asian syvällisemmin siellä läpi.
Sitä ennen voit kuitenkin tehdä seuraavan harjoituksen.
Ryhdy ajattelemaan kaikkea ilmaista materiaaliasi Näkymättömänä myyntinä™, jossa prospektisi siirtyy askel askeleelta kohti maksullisia tuotteitasi ja palveluitasi. Teet tämän siirtämisen opettamalla, samalla luottamusta kasvattaen.
Kysymys 1: Miten tämä muuttaa kaiken ilmaisen materiaalin luonteen? Siis sosiaalisen median viestinnän, blogiartikkelisi, sähköpostisi jne.
Kysymys 2: Miten voit opettaa asiakkaitasi siten, että he haluavat ja voivat ostaa vain sinulta?
Strategia 5: Näin saat lisää vipuvoimaa yrityksesi kasvuun
Kun saat myyntisi toimimaan, kohdennat unelmien asiakkaallesi ja teet asioita, jotka tukevat unelmiesi elämää, on vielä tehtävää.
Avain liian moni yrittäjä pyrkii toimimaan itsekseen. Siis suomalaisella sisulla mennään läpi vaikka harmaan kiven. Tämä tien valinneet yrittäjät kuitenkin “ovat aina töissä” ja kuukauden kesälomat ovat lähinnä toiveunta.
Voit saada asiat etenemään moninkertaisella nopeudella, jos ryhdyt miettimään vipuja, pelkän tekemisen sijaan.
No, mistä näitä vipuja sitten saa?
Vipuvoimaa voit saada monellakin tavalla, kuten:
- Ryhtymällä ajattelemaan yrityksesi vastuualueita ja palkkaamalla väkeä vastuualue kerrallaan sen sijaan, että etsisit itsellesi apukäsiä, koska tällöin olet aina kiinni yrityksessäsi. Tavoitteena on se, että sinä olet itse organisaatiokaaviosi ulkopuolella ja sinä voit tehdä niitä asioita, mistä todella välität (katso kuva alla)
- Miettimällä, kuka muu tavoittaisi jo nyt sinun unelma-asiakkaitasi sen sijaan, että yrität itse niitä hankkia työllä ja tuskalla
- Automatisoimalla kurssiesi myynnin ja toimituksen asiakkaille Campwiren avulla
- Näyttämällä olemassa olevaa sisältöäsi entistä laajemmalle joukolle ihmisiä sen sijaan että loisit joka päivä uutta sisältöä nykyiselle yleisöllesi
- Muuttamalla yrityksesi seuraajat yrityksesi suurimmiksi faneiksi
Me toimimme hyvänä esimerkkinä jälkimmäisestä. Olemme onnistuneet ylittämään kaikilla kursseillamme ja valmennuksillamme asiakkaidemme odotukset. Meidän opeillamme on saatu kovia tuloksia ja olemme saaneet luotua yhteyden asiakkaisiimme ja seuraajiimme.
Tämän seurauksena ympärillämme olevat ihmiset haluavat levittää sanomaamme. Tästä esimerkkinä on yli 90 000€ kahdessa viikossa tuottanut lanseerauksemme, joista lähes puolet tuotoista tuli suositusten ja vanhojen kurssilaistemme kautta!
Voit ottaa tämän vipuvoima-ajatuksen käyttöösi jo tänään ja tehdä alla olevan tehtävän.
TEHTÄVÄ:
1. Ideoi lista keinoista, joilla voit saada yrityksellesi vipuvoimaa.
2. Valitse niistä yksi, jonka toteutat jo tänään.
Tässä oli sinulle viisi tärkeää strategiaa digiaikana. Toivottavasti tämä auttoi sinua eteenpäin strategisen digiyrittäjän tiellä!
Asiat eivät ole monimutkaisia, kun vain tietää mitä tekee, ja jos haluat oppia näistä lisää, tule ihmeessä Digiyliopistoon.
Olemme rakentaneet Digiyliopistosta mahdollisimman kattavan all-inclusive -paketin, jotta mahdollisimman moni jäsen saisi oikeasti rakennettua menestyvän digibisneksen. Digiyliopisto ei siis ole pelkkä tavallainen koulutus, vaan paljon muuta. Halusimme myös, että kaikilla strategisiksi yrittäjiksi hamuavilla olisi siihen varaa. Uskomme nimittäin, että näillä opeilla voi saada ihmeitä aikaan tai ainakin muut Digiyliopiston jäsenet uskovat näin.
Nyt sinulla on vielä yksi tehtävä. Olisin iloinen, jos kommentoisit, mikä oli isoin ahaa-elämyksesi artikkelissa tai jäikö joku epäselväksi?
Kiiiitos! 🙂